soy.jpg

افزایش نظارت سازمان صنعت و معدن بر قيمت‌ مرغ

چاپ

altرئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به كمبود گوشت مرغ در چند روز اخير از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا جلوي افزايش غيرقانوني قيمت مرغ را بگيرند.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان كهگيلويه و بويراحمد جعفر گوهرگاني در كارگروه تنظيم بازار با بيان اينكه در حال حاضر ۸۰ واحد مرغداري

در اين استان درگير جوجه‌ريزي هستند كه برخي از آن‌ها تا چهار بار هم در سال جوجه‌ريزي دارند، افزود: با اين وجود بيش از نيمي از نياز ۱۶ هزار تني اين استان به گوشت مرغ، وارداتي است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد افزود: در شرايط عادي هر روز در شهر ياسوج، ۲۰ تن گوشت مرغ گرم و بين هفت تا ۱۰ تن هم مرغ منجمد مصرف مي‌شود ولي در روزهاي خاص و به ويژه با افزايش شمار مسافران و گردشگران، اين مصرف به حدود سه برابر مي‌رسد.
گوهرگاني توليد مرغ در واحدهاي مرغداري اين استان را جوابگوي نياز مردم ندانست و گفت: در شرايطي كه با كمبود گوشت مرغ مواجه مي‌شويم برخي افراد سودجو كه گويا منتظر هر بهانه‌اي براي افزايش خودسرانه قيمت اين كالاي مهم هستند، بازي‌هايي در مي‌آورند تا يك شبه سود چند ماه را به دست بياورند.
وی با قدرداني از زحمات كشتارگاه‌ها و برخي عوامل توزيع مرغ گفت: برخي دست‌اندركاران بازار مرغ، واقعاً زحمت مي‌كشند ولي برخي به دنبال سودهاي بادآورده هستند تا يك شبه به نوايي برسند كه بايد جلوي اين سودجويي‌ها با تعامل و همفكري گرفته شود.

اتحاديه مرغداران، تشكل خود را تقويت كند
وي تصريح كرد: بازار مرغ بعد از يك دوره آرامش، دچار نوساناتي شد كه به دنبال حل ريشه‌اي اين مشكل هستيم.
متولي كشاورزي اين استان، برخي از مشكلات را به ضعف‌هاي اتحاديه مرغداران مربوط دانست و اضافه كرد: اتحاديه مرغداران لازم است تشكل خود را تقويت كند و با مشاركت همه توليدكنندگان سرمايه، خودروي ويژه حمل مرغ، كشتارگاه و ديگر امكانات را تأمين و با مديريت زمان و ميزان جوجه‌ريزي از جوجه‌ريزي و تأمين نهاده تا توزيع مرغ را به عهده بگيرد.
وي، انحصاري بودن كشتارگاه مركز استان را از ديگر علل مشكلات فعلي بازار مرغ دانست و ابراز داشت: اگر چه سرمايه‌گذاري براي راه‌اندازي يكي از بزرگ‌ترين كشتارگاه‌هاي صنعتي جنوب ايران اعلام آمادگي كرده ولي انتظار مي‌رود، اتحاديه مرغداران با مشاركت همه توليدكنندگان اقدام به خريد يا اجاره بلندمدت اين كشتارگاه كند و ما نيز حمايت‌هاي لازم را خواهيم داشت.

حذف چرخه دلالي/ نظارت بر قيمت‌ها تشديد شود
گوهرگاني تأكيد كرد: يكي ديگر از راهكارهاي مؤثر، حذف چرخه دلالي و واسطه‌گري و تأمين مستقيم مرغ از سوي كشتارگاه‌ معصومي با حمايت‌هاي سازمان جهاد كشاورزي است چرا كه علت عمده نوسانات بازار مرغ، نقش برخي عاملاني است كه به دنبال انجام كار اصولي و پاك نيستند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد مشكل فعلي مرغ در اين استان را كمبود آن دانست نه گراني و خاطرنشان كرد: در بدترين شرايط، قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ در كهگيلويه و بويراحمد ۲۰۰ تومان از استان‌هاي بزرگ كشور بيشتر بوده و عمدتا" در حد استان‌هاي همجوار يا كمتر از آن بوده است.
گوهرگاني، افزايش سخت‌گيري سازمان صنعت، معدن و تجارت را در بحث نظارت بر قيمت‌ها و كنترل نوسانات اخير مؤثر خواند و گفت: انتظار مي‌رود، واحد نظارت اين سازمان وقت و انرژي بيشتري براي نظارت بر قيمت‌ها، برخورد با متخلفان و جلوگيري از افزايش خودسرانه قيمت‌ها به خرج دهد.

افزايش خودسرانه قيمت مرغ در بازار/ لزوم همكاري همه عوامل براي تأمين نياز مردم در تعطيلات پيشرو
وي اذعان كرد: در حالي كه ستاد تنظيم بازار تا چند روز پيش قيمت هر كيلوگرم مرغ گرم را هشت هزار و ۵۰۰ تومان اعلام كرد ولي خودم نيز از نزديك شاهد بودم كه برخي فروشندگان و عوامل توزيع به قيمتي بالاتر از اين فروش مي‌كردند.
وي ادامه داد: متأسفانه در گوشت مرغ منجمد نيز شاهد اين افزايش غيرقانوني قيمت‌ها بوديم كه اين موضوع من را آزار مي‌دهد.
وي به تعطيلي پايان هفته و شنبه هفته بعد اشاره كرد و گفت: گاه حجم ورود گردشگر بيش از حد پيش‌بيني‌ها است كه اميدواريم با همكاري و پاي كار بودن كشتارگاه، نظارت قوي بر قيمت‌ها و رعايت انصاف از سوي برخي عوامل توزيع شاهد ثبات بازار مرغ باشيم.
وي خاطرنشان كرد: تا پايان تعطيلات قيمت هر كيلوگرم مرغ گرم هشت هزار و ۷۰۰ تومان و قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ منجمد در ياسوج پنج هزار و ۳۰۰ و در شهرستان‌ها پنج هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود و يك ريال بيشتر از اين تخلف محسوب مي‌شود.
گوهرگاني تأكيد كرد: همه فروشندگان موظف هستند به صورت شفاف قيمت مرغ گرم و منجمد را در جلوي ديد مصرف كننده نصب كنند.
وي از مدير تنها كشتارگاه مركز استان خواست تا در اين ايام تعطيلي نداشته باشد و مرغ مورد نياز شهرستان‌هاي بويراحمد و دنا را كشتار و اتحاديه مرغداران نيز مرغ زنده را با قيمت پنج هزار و هشتصد تومان در اختيار كشتارگاه قرار دهد.
گوهرگاني گفت: در شهرستان‌هاي گرمسيري مشكلي در بازار مرغ وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد، علي لاهوتي نيز در اين نشست از ذخيره كافي مرغ منجمد با كيفيت خبر داد و تأكيد كرد: گراني مرغ دوام نخواهد داشت.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: در مورد كيفيت مرغ منجمد باورهاي غلطي در جامعه وجود دارد، در حالي كه سالم‌ترين مرغ‌ها، منجمد مي‌شوند كه سلامت بيشتري دارند.
جاني‌پور، مسئول بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست از تشديد نظارت‌ها و برخوردها با متخلفان بازار مرغ خبر داد و گفت: تاكنون ۶۰ متخلف به تعزيرات حكومتي معرفي شدند.

 

منبع: ایانا