soy.jpg

اعلام شرایط بهداشتی حمل و نقل، عرضه و نگهداری تخم مرغ

چاپ

altرئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی شرایط بهداشتی حمل و نقل، عرضه و نگهداری تخم مرغ را تشریح کرد
به نقل از اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، دکتر محمدرضا عباسی در گفت و گویی در خصوص شرایط بهداشتی حمل و نقل و

عرضه تخم مرغ اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما شرایط بهداشتی در خصوص فرآوردهای پروتئینی را باید با دقت بیشتری مدنظر داشت و در همین راستا با استناد به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، تامین تخم مرغ بصورت عمده باید از منابع مجاز تهیه و حمل و نقل تخم مرغ نیز توسط کامیونهای یخچال دار و دارای پروانه بهداشتی استغال انجام شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر افزود: مشخص بودن تاریخ تولید و انقضاء و سایر مندرجان نشانه گذاری تخم مرغ بسته بندی شده و همچنین رعایت برودت یخچال در هنگام عرضه ( دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد) و عدم نگهداری و عرضه تخم مرغ در فضای خارج از یخچال از نکات مهم بهداشتی عرضه این محصول پروتئینی به شمار می رود.
دکترعباسی در خصوص شرایط و مشخصات تخم مرغ تازه اشاره کرد: در تخم مرغ تازه سطح پوسته خارجی صاف و شفاف بوده و فاقد هرگونه آلودگی، ترک خوردگی و شکستگی می باشد و اتاقک هوایی در تخم مرغ تازه کوچک است.
وی در مورد دیگر مشخصات تخم مرغ تازه توضیح داد: سفید تخم مرغ تازه غلیظ و رقیق و زرده کاملا گرد، کروی و در مرکز تخم مرغ قرار دارد. پوسته تخم مرغ تازه پس از پخته شدن براحتی جدا نمی شود و محتویات زرده و سفیده باید عاری از هرگونه بوی خارجی، گندیدگی و علائم فساد باشد.
دکتر عباسی در خصوص عدم شستشوی تخم مرغ قبل از نگهداری در یخچالهای خانگی اذعان داشت: تخم مرغها را نباید قبل از نگهداری شستشو داد زیرا این کار راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوست باز می شود و احتمال فساد تخم را تسهیل می کند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر در پایان تاکید کرد: عمر ماندگاری تخم مرغ تازه در شرایط دمای یخچالی ( دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد) یک ماه می باشد و اگر تخم مرغ در حین انتقال به منزل دچار ترک خوردگی و یا شکستگی شد، محتویات تخم مرغ را درون ظرف ریخته و در یخچال نگهداری نموده و در این شرایط حداکثر 2 روز فرصت مصرف خواهد بود.