soy.jpg

وزارت جهاد به عهد خود با ذرت کاران وفا نکرد

چاپ

altذرت کاران خوزستان که سال گذشته شاهد اجرای طرح قیمت تضمینی بوده‌اند نسبت به عدم پرداخت ما به تفاوت قیمت ذرت نسبت به تابلوی معاملات بورس کالا از سوی دولت اعتراض دارند.
یوسف زیدی یکی از کشاورزان استان خوزستان و عضو هیات رئیسه مجمع کشاورزان

خوزستان که حدود 9 هکتار از زمین های خود را زیر کشت ذرت برده گفت: در سال گذشته در حالی طرح قیمت تضمینی به طور آزمایشی برای ذرت کاران استان خوزستان به اجرا گذاشته شد که قرار بود ما به تفاوت قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت نسبت به تابلوی معاملات بورس کالا از سوی وزارت جهاد کشاو.رزی به کشاورزان پرداخت شود، اما با وجود سپری شدن بیش از 3 ماه از زمان فروش محصول هنوز یک ریال از سوی وزارت جهاد به کشاورزان پرداخت نشده است.
وی افزود: اجرای طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی برای ذرت کاران خوزستان به گونه ای به اجرا درآمد که ابتدا نرخ تضمینی 960 تومانی به ازای هر کیلو ذرت دانه ای از سوی دولت برای سال زارعی 94 اعلام و عنوان شد بر اساس استاندارد  و میزان رطوبت ذرت ، هر آنچه که بر روی تابلوی معاملات بورس کالا کشف شود، مابه التفاوت میان نرخ تضمینی اعلام شده از سوی دولت با قیمت معامله شده در بورس کالا با کشاورزان تسویه می شود.
به گفته این  کشاورز استان خوزستان در زمینه تولید محصول ذرت دانه ای  علوفه ای حدود 40 درصد از نیاز کل کشور را تامین می کند. در عین حال همه ساله از 10 آذر ماه برداشت ذرت در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله شوش ، شوشتر،اندیمشک،دزفول و بهبهان آغاز و تا بهمن ماه به طول می انجامد.
این در حالی است که در استان های هم‌جوار از جمله کرمانشاه به دلیل کشت بهاره عملیات برداشت ذرت از مهر ماه آغاز می شود.
زیدی با بیان اینکه اجرای طرح قیمت تضمینی در استان خوزستان با وجود وفای به عهد بورس کالا و تسویه با کشاورزان اما باعث شده تا دولت برای پرداخت مطالبات کشاورزان بدعهدی کند ، عنوان کرد: در سایر استان های همجوار خوزستان از جمله کرمانشاه که طرح قیمت تضمینی برای آنها به اجرا در نیامده هم اکنون همه کشاورزان با دولت تسویه کرده و پول خود را دریافت کرده‌اند.
وی افزود: عدم تسویه حساب وزارت جهاد کشاورزی با ذرت کاران استان خوزستان هم اکنون وضعیت اسفناکی را برای کشاورزان این منطقه بوجود آورده، طوری که اغلب  مردم حتی نان خود را نسیه می خرند.
وی افزود: در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس های آموزشی مختلف در دزفول و دیگر شهرهای استان از اجرای طرح قیمت تضمینی برای نخستین بار در استان خوزستان خبر داد و عنوان کرد قیمت ذرت بر اساس قیمت روز در بورس کالا محاسبه و همان روز با کشاورزان تسویه می شود، بطوریکه با ارسال هر سه روز یکبار لیست معاملات از سوی تعاونی روستانی و انبارهای تعیین شده به بورس کالا، پول به حساب کشاورز واریز می شود.
زیدی با بیان اینکه نرخ ذرت دانه ای در بورس کالا بر اساس میزان افت و رطوبت تعیین شده در استاندارد محصول محاسبه می شود عنوان کرد: سال گذشته هر کیلو ذرت دانه ای استان خوزستان حدود 660 تومان در بورس کالا قیمت گذاری و معامله شد که این مبلغ بلافاصله از سوی بورس کالا پرداخت و تسویه شد اما مابه تفاوت 300 تومانی میان این نرخ با قیمت تضمینی تعیین شده از سوی دولت در این سال زراعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی از حدود 3 ماه قبل تا کنون تسویه نشده است.
این کشاورز گفت: عدم تسویه مطالبات ذرت کاران استان خوزستان از سوی دولت منجر به مشکلات بسیاری برای بیش از 7 هزار کشاورز این استان شده است و هزینه های مختلف از جمله کرایه ماشین آلات ،کود و سم مشکلاتی برای کشاورزان داشته و ذرت کاران با سررسید بدهی خود و مشکل معیشت مواجه شده‌اند.
به گفته وی دولت در بحبوحه انتخابات مجلس وعده پرداخت مابقی طلب کشاورزان را داد، اما تا این لحظه یک ریال پرداخت نشده است.
زیدی با اشاره به اینکه حدود 115 هزار هکتار از زمین های استان خوزستان (عمدتاً در شمال این استان) زیر کشت ذرت علوفه ای و دانه ای رفته است گفت: از این رقم تا 20 هزار هکتار تحت کشت ذرت علوفه ای و 90 هزار هکتار نیز سطح زیر کشت ذرت دانه ای در خوزستان است که بطور متوسط هر کشاورز محدوده ای 9 هکتاری را زیر کشت می برد.
در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی به عهد خود برای پرداخت مابه التفاوت قیمت تضمینی ذرت با بورس کالا وفا نکرده کشاورزان با ناامیدی و آسیب های روحی و معیشتی مواجه شده اند و این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی استان خوزستان در پاسخ به اعتراض های کشاورزان به بهانه عدم تعریف ردیف بودجه ای برای تسویه بدهی ها همچنان سکوت پیشه کرده اند.

 

منبع: فارس