wheat.jpg

مرغداران مازندرانی زیان می دهند

چاپ

 altرئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی ایران گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در مازندران به کمتر از هزینه تولید آن در بازار به فروش می‌رسد از این رو مرغداران مازندرانی زیان می دهند.
عطاء‌الله حسن‌زاده اظهار کرد: تولید مرغ در استان همچنان با مشکل روبه‌رو است و قیمت

تمام شده مرغ بدون درنظر گرفتن سود مرغدار، 400 تا 500 تومان بیشتر از فروش در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به نگهداری مرغ میان 70 تا 75 روز در مرغداری تصریح کرد: در این زمان قیمت تمام شده مرغ بیش از 4 هزار تومان برای هر کیلوگرم است که در بازار حدود 3600 تومان به فروش می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی مازندران خاطرنشان کرد: 70 درصد قیمت تمام شده مرغ مربوط به نهاده‌های دامی است و بخشی نیز مربوط به منابع مالی مرغداری‌ها تعلق دارد.
حسن زاده سیاست‌های بانک‌ها را در قیمت تمام شده مرغ‌ها موثر دانست و گفت: بهره‌های 26 درصدی بانکی حدود 300 تومان به قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ می‌افزاید.
وی با اشاره به مستهلک بودن ابزار‌های تولیدی افزود: نیمی از مرغداری‌های مازندران بیش از 20 سال سابقه فعالیت دارد که به بهسازی نیارمند است.
مدیر اتحادیه مرغ و طیور مازندران تصریح کرد: با بهسازی این مرغداری میزان سوخت مصرفی و تلفات کاهش و میزان بهره‌بری افزایش می‌یابد و این موضوع در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده تا با اصلاح ساختار قیمت‌های رقابتی در تولید مرغ وجود داشته باشد.
حسن زاده با بیان اینکه هزینه تولید مرغ به صورت مکتوب به مدیریت امور دام اعلام شده است، اظهار کرد: قیمت نهاده‌ها، نبود نقدینگی، عدم افزایش قیمت مرغ در برابر افزایش مربوط به دستمزد، قیمت سوخت و حمل و نقل از مهم‌ترین دلایل زیان برای مرغداران است.
مدیر اتحادیه مرغ و طیور مازندران درباره قیمت نهاده‌ها خاطرنشان کرد: تغییرهای قیمت جهانی، نرخ ارز و حمل و نقل و میزان سود واردکنندگان نهاده‌ها باید از سوی دستگاه‌های نظارتی کنترل شود.
وی گفت: پشتیبانی امور دام با تغییر قیمت‌ها از نهاده‌های ذخیره شده با قیمت مناسب به مرغداران اقدام می‌کند اما با توجه به عدم نقدینگی در مرغداری‌ها پیشنهاد می‌شود این نهاده‌ها در قبال دریافت چک یا سفته بدون بهره در اختیار مرغداری‌ها قرار گیرد.
حسن زاده با تاکید بر حمایت تولیدات داخلی و نقش رسانه‌ها در این موضوع تصریح کرد: قیمت واقعی مرغ در کشور باید حدود 7 هزار تومان باشد تا تولیدات داخلی دچار آسیب نشود.
مدیر اتحادیه مرغ و طیور مازندران اظهار کرد: آسیب به تولیدهای داخلی موجب افزایش واردات و در خطر قرار گرفتن سلامت غذایی و بیکاری جامعه می‌شود.

 

منبع: ایسنا