corn.jpg

با شروع مهاجرت پرندگان در فصل بهار، مرغداران باید بیشتر مراقب باشند

چاپ

altبا شروع مهاجرت پرندگان در فصل بهار، مرغداران می بایست نکات امنیت زیستی را جهت پیشگیری از انتقال بیماریها مورد نظر قرار دهند
دکتر توکلی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم در خصوص

انتقال بیماری بخصوص آنفلوآنزا که در زمان مهاجرت پرندگان با شروع فصل بهار تشدید می گردد هشدار داد و به مرغداران توصیه کرد نکات امنیت زیستی را رعایت نمایند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان دکتر توکلی با هشدار به مرغداران در خصوص مهاجرت پرندگان گفت: هر ساله با شروع تغییرات آب و هوایی مهاجرت پرندگان آغاز می گردد که باعث می گردد عوامل بیماری خاص پرندگان و حتی برخی بیماری های قابل انتقال به انسان مثل آنفلوآنزا از این پرندگان، از زیستگاه موقت زمستانی به مناطق جدیدی که محل عبور این پرندگان و یا به زیستگاه موقت تابستانی آنان می باشد انتقال یابد. و لذا لازم است پرورش دهندگان انواع طیور صنعتی و زینتی جهت پیشگیری از بروز بیماری ها باید نکات امنیت زیستی را مورد نظر قرار دهند.

وی در ادامه در خصوص مسایل امنیت زیستی نکات زیر را بیان کرد:

1-پرورش دهندگان باید نسبت به واکسیناسیون به موقع و صحیح طیور خود اقدامات لازم را انجام دهند

2-رفت و آمد به محل های پرورش می بایست مدیریت شود و از رفت و آمد غیرضروری توسط افراد نامرتبط باید جلوگیری نمود.

3-انبارهای دان و مخازن آب محل پرورش به نحوی می بایست بسته باشد که هیچ پرنده ای اعم از بومی و غیر بومی، همچنین جوندگان و حیوانات موذی به آن دسترسی نداشته باشند.

4-استفاده مناسب و متناوب از ضدعفونی های مختلف برای ضدعفونی انبارها، مخازن و محل های پرورش طیور.

5-پرورش دهندگان پرندگان زینتی ظروف آب و غذا را در محلی دور از دسترس پرندگان مهاجر قرار دهند.

6-پرورش دهندگان صنعتی از نگهداری پرندگان زینتی و بومی، همچنین سگ، گربه، گوسفند و گاو جداً خودداری نمایند.

7-لباس های یکبار مصرف و چکمه جهت بازدید کنندگان مراکز صنعتی موجود باشد.

8-در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، پرورش دهندگان صنعتی با دکتر دامپزشک فارم خود و پرورش دهندگان خرد به کلینیک های دامپزشکی مشورت و نسبت به رعایت الزامات بهداشتی اعلام شده اقدام نمایند.
دکتر توکلی در ادامه خاطر نشان کرد: ارتباط نزدیکی بین مدیران و کارشناسان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان وجود دارد و موارد مشکوکی که از طرف کارشناسان محیط زیست به کارشناسان دامپزشکی اعلام می گردد نسبت به بررسی و نمونه گیری اقدامات لازم را صورت می دهند و این علاوه بر بازدیدهای دوره ای از زیستگاه موقت و فصلی این پرندگان است.