wheat.jpg

جدال نابرابر مرغ‌های شمال با مرغداران یزدی

چاپ

altدر حالی که به اذعان مسئولان یزد، بخش قابل توجهی از مرغ تولید شده در مرغداری‌های یزد، مازاد بر نیاز است، از چندی پیش شاهد واردات بی‌رویه و گاه قاچاق مرغ‌های شمال به یزد هستیم.
 استان یزد دارای بیش از 900 واحد پرورش مرغ گوشتی است که روزانه نزدیک

به 200 تن گوشت مرغ را در استان یزد تولید و به بازار مصرف عرضه می کند که این میزان تولید مرغ، علاوه ‌بر اینکه پاسخگوی نیاز استان است، بخش قابل توجهی از نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین می‌کند و زمانی که مردم در بسیاری از نقاط کشور در مواقع خاص نظیر ماه مبارک رمضان، تعطیلات نوروز و اعیاد و ...، با مشکل تهیه مرغ گرم مواجه بوده‌اند، مردم یزد هرگز چنین مشکلی نداشته‌اند و تولیدات یزدی‌ها توانسته نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین کند.
با وجود چنین شرایطی، از یک‌سال گذشته تاکنون شاهد واردات بی‌رویه و در مواردی قاچاق مرغ از شمال کشور به استان یزد هستیم که این اقدام موجب وارد آمدن ضرر و زیان هنگفت به مرغداران یزدی شده است.
در استان یزد با وجود مشکلات متعدد برای تامین نهاده‌های دام و طیور و خوراک مرغداری‌های استان، ظرفیت بالایی برای تولید مرغ وجود دارد و مرغداران استان به هر شکل ممکن تاکنون نیاز استان را تامین کرده‌اند.
با توجه به وضعیت آب و هوایی استان، مرغ تولیدی در استان یزد از نظر کیفیت در جایگاه خوبی در سطح کشور قرار دارد و موجب اشتغالزایی برای بیش از 2 هزار نفر در سطح استان شده است.
پرورش مرغ در هوای داغ و سوزان یزد و سرمای خشک و شکننده استان، کار بسیار دشواری است چرا که در هر زمان باید رطوبت سالن را به یک میزان حفظ کرد و مرغداران یزدی با حفظ کیفیت تولیدات خود، سعی در حفظ بازار داشته‌اند.

پیگیری مرغداران بی نتیجه مانده است
مرغداران یزدی برای خرید یک‌ کیلوگرم ذرت و دانه برای تامین خوراک مرغ همواره باید بیش از قیمت بازار پرداخت کنند چرا که معمولا دلالان در این بازار حضور دارند و سود اصلی را آنها می‌برند.
با وجود تولید و پرورش مرغ در چنین شرایطی و به رغم تحمل سختی‌های بسیار برای تولید، اکنون مرغ‌های شمال رقیب مرغداران یزدی شده‌ و آنها را متضرر کرده‌اند.
یکی از مرغداران یزدی در این زمینه گفت: متاسفانه طی یک سال و نیم گذشته، روند واردات مرغ از شمال به استان یزد شدت گرفته و پیگیری‌های مرغداران یزدی تا به امروز نتیجه نداده است.
علی‌اکبر زارع ادامه داد: مرغداران یزدی همه سرمایه و زندگی خود را در مرغداری هزینه می‌کنند و این انصاف نیست که نهاده‌ها و خوراک طیور را با قیمتی بیش از نرخ بازار تهیه کنند و مرغ خود را زیر قیمت مصرف به بازار عرضه کنند.
وی به فارس گفت: ورود مرغ‌های شمال و عرضه آن زیر قیمت مرغ یزد در بازار موجب ضرر و زیان مرغداران یزدی شده و اگر این رویه ادامه داشته باشد، بسیاری از مرغداری‌ها تعطیل خواهند شد.
زارع اضافه کرد: وجود بیش از هزار واحد مرغداری پرورش مرغ گوشتی در استان و اشتغال بالغ‌بر 2 هزار نفر نشان می‌دهد این صنعت به قدر کافی در یزد بزرگ شده اما اگر حمایت نشود و مورد توجه نباشد، نابود خواهد شد.

وقتی سود زحمت و سرمایه مرغداران را دلالان به جیب می‌زنند
وی بیان داشت: زحمت اصلی در این عرصه بر عهده مرغداران است چرا که همیشه باید بدهکار باشند و به جای برداشت سود، سود خود را به دلالی بدهند که بی‌دغدغه به کار خرید و فروش مرغ و خوراک طیور مشغول است.
این مرغدار یزدی تصریح کرد: تاکنون بارها به مسئولان مربوطه این موارد را اطلاع داده‌ایم و یا نامه‌نگاری شده اما تا به امروز کسی پاسخگوی مشکلات نبوده است.
وی یادآور شد: با ورود مرغ از استان‌های دیگر به ویژه از شمال کشور و آمل، حتی کشتارگاه‌های استان یزد که از تکنولوژی روز نیز بهره‌مند هستند و نوسازی شده‌اند، دچار مشکل شده و تعطیل خواهند شد چرا که دیگر توان ادامه کار و کشتار مرغ را ندارند.
زارع افزود: وقتی اتحادیه پشتیبانی دام و طیور اقدام به عرضه مرغ وارداتی در بازار می‌کند، مشخص است که تلاش مرغداران یزدی همراه با ضرر خواهد بود و مرغداران در هر دور جوجه‌ریزی تا برداشت حداقل 300 میلیون ریال متضرر خواهند شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز بسیاری از مرغداران در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تعدادی نیز ورشکست شده‌اند و دیگر توان ادامه کار را ندارند.

هزینه تولید مرغ افزایش یافته است
زارع درباره جزئیات هزینه تولید یک کیلوگرم مرغ زنده نیز گفت: در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه حدود یک‌هزار و 100 تومان است و میانگین قیمت هر کیلوگرم ذرت و سویا بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 200 تومان است که بر اساس ضرایب تولید، برای به دست آمدن یک کیلوگرم گوشت مرغ، دو کیلوگرم دان و خوراک طیور مصرف می‌شود.
وی افزود: بنابراین برای به‌ دست آوردن یک کیلوگرم گوشت مرغ باید دو کیلوگرم دان و خوراک مصرف شود که به احتساب قیمت واکسن و هزینه نگهداری و حمل و نقل و سوخت سیستم گرمایی و در نظر داشتن تلفات، قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم مرغ زنده به بیشتر از 4500 و تا 5 هزار تومان می‌رسد.
زارع افزود: این در حالی است که قیمت عرضه مرغ زنده در بازار بین 4 هزار تا 4 هزار و 100 تومان است که به طور قطع ضرر به همراه دارد و در این شرایط مرغ‌های وارداتی نیز روانه استان شده‌ است.

تجمع مرغداران یزدی در اعتراض به واردات بی‌رویه مرغ
به دنبال واردات بی‌رویه مرغ به یزد مرغداران یزدی در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.
جمعی از مرغداران استان یزد با تجمع در مقابل استانداری به روند واردات بی‌رویه مرغ از شمال کشور به یزد و افزایش هزینه تمام شده مرغ و عدم حمایت دولت از این صنعت بزرگ اعتراض کردند.
روند موجود عرضه و تقاضا در بازار مرغ در استان و ضرر و زیان مرغداران موجب شد تا جمعی از مرغداران استان در مقابل استانداری یزد تجمعی اعتراض‌آمیز به روند حاکم بر صنعت مرغداری داشته باشند.
مرغداران یزدی امروز به این امید تجمع کردند تا شاید اعتراض آنها تلنگری باشد برای مسئولان این حوزه و بتواند منجر به نجات صنایع تولیدی و کشاورزی در بخش طیور شود.
افزایش بهای نهاده‌ها، دارو و حامل‌های انرژی و حقوق و دستمزد کارگران مرغداری‌ها باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ به ازای هر کیلوگرم 4 هزار و 500 تومان شده است این درحالی است که قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ در مرغداری‌ها کمتر از این میزان است و این به معنای متضرر شدن مرغداران و تلف شدن سرمایه آنان است.
مسئولان استان نیز امروز در پی اعتراض مرغداران یزدی قول مساعد برای پیگیری و حل مشکل مرغداران استان دادند.

منبع: فارس