chick.jpg

کاهش قیمت مرغ گواهی بر موفقیت دولت در تنظیم بازار است!!

چاپ

altقائم مقام اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: کاهش قیمت مرغ گرم و منجمد در سال 94 نسبت به سال 93 گواهی بر موفقیت دولت در تنظیم بازار است.
ارسلان برخوردار افزود: متوسط قیمت مرغ گرم در هفته آخر سال 93 کیلویی 76 هزار ریال بود در حالی که

هم اینک، قیمت متوسط این محصول 64 هزار ریال در بازار آزاد است .
قائم مقام اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس با بیان این که قیمت مرغ منجمد در سال 94 نسبت به سال 93 نیز کاهش 11.8 درصدی داشته است، گفت: اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس هفته آخر سال گذشته هر کیلو مرغ منجمد را 51 هزار ریال در اختیار توزیع کنندگان قرار می داد اما هم اینک این محصول منجمد به بهای هر کیلوگرم 45 هزار ریال در اختیار عاملان توزیع قرار می گیرد.
وی ادامه داد: سیاست های دولت برای تنظیم بازار و برنامه های اجرا شده برای کاهش قیمت نهاده های دام و طیور از دلایل کاهش قیمت مرغ گرم و منجمد در سال 94 نسبت به سال 93 بوده است.
فروش مرغ منجمد در فارس بیشتر از 51 هزار ریال ممنوع
برخوردار در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به آغاز توزیع مرغ منجمد به صورت گسترده در بازار استان فارس برای تعادل بخشی به بازار گفت: برای انضباط هرچه بیشتر در بازار مرغ، سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی بازار اقلام پروتئینی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط قیمت مرغ برای مصرف کننده را در مرکز استان و شهرستان ها تعیین کرده است.
وی ادامه داد: قیمت هر کیلو مرغ منجمد که اداره کل پشتیبانی دام استان به عاملان توزیع عرضه می کند 45 هزار ریال است که با احتساب حداکثر 10 درصد سود در شهر شیراز مرکز استان 49 هزار و 500 ریال تعیین شده است.
معاون بازرگانی اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: برای جبران هزینه حمل عاملان توزیع، در شهرستان هایی که تا 100 کیلومتر از شیراز فاصله دارند، کیلویی 500 ریال و شهرستان هایی که تا 200 کیلومتر کیلویی یک هزار ریال و شهرستان های در فاصله بیش از 200 کیلومتر نسبت به مرکز استان، یک هزار و 500 ریال به قیمت تعیین شده برای عرضه محصول در شهر شیراز افزوده شود.
برخوردار اظهار کرد: حداکثر قیمت عرضه مرغ منجمد به مصرف کننده در نقاط مختلف استان نباید از 51 هزار ریال برای هر کیلو بیشتر باشد.
توزیع یک هزار و 515 تن مرغ منجمد در فارس از ابتدای اسفند 94
قائم مقام اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس همچنین گفت: از یکم تا بیست و دوم اسفند 94 افزون بر یک هزار و 515 تن مرغ منجمد در این استان توزیع شده است.
وی ادامه داد: از این رقم، 657 تن مرغ منجمد توزیع شده مربوط به دوره زمانی 15 اسفند تاکنون است.
کیفیت بهداشتی مرغ منجمد بیشتر از مرغ گرم
برخوردار با بیان این که کیفیت مرغ منجمد از نظر بهداشت و سلامت بیشتر از مرغ گرم است، گفت: زمانی که مرغ گرم در تونل انجماد و در دمای 30 تا 40 درجه سانتیگراد زیرصفر قرار می گیرد، بسیاری از آلودگی ها و میکروب های آن حتی میکروب های سرمادوست از بین می روند و به همین دلیل است که مصرف مرغ منجمد در بسیاری از کشورها به عنوان یک فرهنگ قابل قبول مطرح است.
وی ادامه داد: ضمن این که علاوه بر این، تشکیلات پشتیبانی دام به عنوان مجموعه منتسب به وزارت جهاد کشاورزی و دولت به عنوان امین مردم حافظ سلامتی مصرف کنندگان را مدنظر دارد و نمایندگان اداره های کل دامپزشکی مستقر در سردخانه ها کیفیت مرغ منجمد را روزانه و به طور مستمر کنترل می کنند.
وی گفت: کارشناسان بهداشتی مستقر در سردخانه ها هر مرغی که از سردخانه این اداره کل خارج شود را قبل از خروج مورد بازبینی و کیفیت آن را کنترل می کنند.
مرغ های منجمد تولید داخل هستند
قائم مقام اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس در پاسخ به پرسشی درباره مکان تولید مرغ های منجمد عرضه شده در این استان گفت: همه مرغ های منجمدی که در این استان توزیع می شود، تولید داخل هستند و بیشتر آنها تولید کشتارگاه های دام در استان فارس در ماه های گذشته هستند.

منبع: ایرنا