wheat.jpg

ایران و فرانسه شرکای بین‌المللی اصلاح گندم

چاپ

altرئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در پی امضای تفاهم€Œنامه بین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت فلوریماند دپره فرانسه در زمینه اصلاح گندم، همکاری€Œهای دو کشور از شهریور 94 آغاز شد و در همین راستا در اواسط اسفندماه سال جاری برای تعیین خطوط اصلی فعالیت€Œها و تهیه برنامه کار عازم فرانسه شدیم.
ایران، بازار مصرف سایر کشورها نخواهد بود، بلکه با نشان دادن توانایی€Œهای خود

در سطح جهانی، به€Œدنبال ارزآوری برای کشور هستیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از همکاری ایران و فرانسه در زمینه اصلاح گندم خبر داد و گفت: در پی امضای تفاهم€Œنامه بین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت فلوریماند دپره فرانسه در زمینه اصلاح گندم، همکاری€Œهای دو کشور از شهریور 94 آغاز شد و در همین راستا در اواسط اسفندماه سال جاری برای تعیین خطوط اصلی فعالیت€Œها و تهیه برنامه کار عازم فرانسه شدیم.
گودرز نجفیان با بیان اینکه از اهداف این سفر تبادل نظر، مشاهده امکانات موجود و پیش€Œبینی برنامه€Œای پنج€Œساله بود، به بازدید هیأت ایرانی از مزارع گندم شمال فرانسه اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: این همکاری با محوریت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در ایران اجرا می€Œشود.
نجفیان به فعالیت€Œهای این شرکت در زمینه اصلاح و تولید بذر گندم در کشورهای آرژانتین، مراکش، مجارستان، بلغارستان، روسیه و مصر اشاره کرد و افزود: در ادامه این سفر از آزمایشگاه و گلخانه€Œهای تولید لاین€Œهای دابل هاپلوئید، آزمایشگاه بررسی€Œهای کیفیت نانوایی، واحد فرآوری بذر و گلخانه€Œهای در دست احداث جهت تکمیل روش€Œهای اصلاح گندم بازدید به€Œعمل آمد.
وی ادامه داد: قرار بر این شد که در تولید بذور گندم ارقامی انتخاب شوند که پتانسیل تجاری€Œسازی را داشته باشند و با رعایت حقوق دو طرف، در صورت امکان برای مناطقی مانند مراکش، آرژانتین و شرکت اروپا نیز تولید شوند.

اعزام به€Œنژادگران کشور به فرانسه
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره آموزش محققان و به€Œنژادگران تصریح کرد: سالانه تعدادی از محققان ما برای کارآموزی و یادگیری به فرانسه اعزام خواهند شد.
نجفیان از برگزاری نشست€Œهای سالانه و متناوب بین دو کشور خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر ژرم€Œپلاسم€Œهای تولیدشده در کشور به فرانسه منتقل شده€Œاند و در این کشور لاین€Œهای خالص تولید می€Œشود، ما در کشور تکنولوژی تولید لاین خالص را داریم، اما فرانسه از پتانسیل بهتری بهره€Œمند است.
وی تأکید کرد: همچنین این شرکت فرانسوی نیز ارقام ژرم€Œپلاسمی که برای کاشت در ایران مناسب هستند و پتانسیل تجاری شدن را دارند برای ما ارسال کرده€Œاند.
نجفیان با بیان اینکه تبادل ژرم€Œپلاسم از اواسط سال 1394 آغاز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت فلوریماند دپره مسئول تولید لاین€Œهای دابل€Œهاپلوئید هست و ما نیز به کشت مشغول هستیم.

حضور به€Œنژادگران فرانسوی در ایران
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از برگزاری نشست کارشناسی دوجانبه در خردادماه 1395 خبر داد و گفت: در سفر به فرانسه پس از مرور مجدد تفاهم€Œنامه، چارچوب تفاهم€Œنامه امضاءشده برای اصلاح گندم با استفاده از توانمندی€Œها و ژرم€Œپلاسم تهیه شده شرکت فلوریمانددپره و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با رعایت حقوق مالکیت معنوی طرفین در تجاری€Œسازی ارقام حاصل از این برنامه مجدداً مورد تأکید و توافق قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برای نهادینه کردن برنامه کاری بلندمدت و بحث و تبادل نظر درباره چگونگی ادامه کار، برنامه بازدید فعالیت€Œهای مؤسسه برای به€Œنژادگران این شرکت در ابتدای سال 1395 تنظیم شد.
نجفیان ادامه داد: همچنین مقرر شد امکان مشارکت شرکت فلوریمانددپره در انتقال تکنولوژی به مزارع گندم خوزستان با هدف افزایش پایدار تولید در نشست€Œهای آینده بررسی شود.
وی با تأکید بر اینکه با امضای این تفاهم€Œنامه ایران شریک بین€Œالمللی فرانسه در زمینه اصلاح گندم است، افزود: ما تنها به€Œدنبال این نیستیم که بازاری برای سایر کشورها باشیم، بلکه به€Œدنبال نشان دادن توانایی€Œهای خود، درآمدزایی و ورود ارز به کشور هستیم.

منبع: ایانا