wheat.jpg

قیمت یک بام و دو هوای مرغ در بازار کهگیلویه

چاپ

altنوسانات قیمت مرغ در بازار کهگیلویه نشان می‌دهد ضمن انحصاری بودن توزیع این کالا مدیریت تنظیم بازار نیز ضعیف است
در این نشست که با هدف هماهنگی دستگاه‌های اجرایی

در خدمات‌رسانی به مسافران و مهمانان نوروزی برگزار شده بود موضوع گرانی مرغ و ضعف نظارت بر بازار مطرح شد که از متن پررنگ‌تر بود.
انتقاد برخی از مدیران از نحوه نظارت بر اقلام کالا و بی‌نظمی بازار در آستانه نوروز از مباحثی بود که البته باعث دلخوری مسئولان دستگاه‌های نظارتی شد.
این مدیران معتقد بودند عدم نظارت بر بازار و کنترل قیمت اقلام به خصوص بال درآوردن قیمت مرغ از 4 هزار به 7 هزار تومان باعث نارضایتی شهروندان و به طبع آن نگرانی سیر صعودی قیمت‌ها در ایام نوروز خواهد شد.
در همین راستا عبدالله قیصری مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه بازدارنده نبودن مجازات و جرائم تخلف در بازار را از عوامل بی‌ثباتی قیمت‌ها عنوان و تصریح کرد: تاکنون هیچ واحد مرغ‌فروشی به جرم تخلف گرانی پلمب نشده است.
این ادعای قیصری واکنش رئیس تعزیرات را در پی داشت تا او نیز افسار گسیخته تنظیم بازار را متوجه جهاد کشاورزی بداند و  در پاسخ به انتقادهای وارده ضعف مدیریت در تنظیم بازار را عامل بی‌نظمی بازار عنوان کرد.
رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه افزود: رئیس جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار یا از نحوه رسیدگی به تخلفات اطلاع ندارد یا اظهارات او شوخی است.
سعید آرمین با بیان این‌که تعزیرات حکومتی وظیفه نظارت بر بازار ندارد تصریح کرد: وظیفه این دستگاه رسیدگی به پرونده‌های تخلف و اعمال مجازات است.
وی با بیان این‌که مدیریت ضعیف در تنظیم بازار منجر به متغیر شدن قیمت مرغ در شهرستان شده است گفت: چوب ضعف مدیریت را مردم می‌خورند و این معضل دامن‌گیر شهروندان شده است.
آرمین تصریح کرد: صدور حکم روال قانونی دارد و تا زمانی‌که دستگاه‌های نظارتی گزارش تخلف به تعزیرات ارسال نکنند امکان مجازات یا پلمب واحد متخلف وجود ندارد.
این مسئول افزود: یک سال از متغیر بودن قیمت مرغ می‌گذرد و جهاد کشاورزی هنوز نتوانسته است یک قیمت مصوب برای این کالای ضروری تعیین کند.
رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه افزود: البته نبود کشتارگاه و غیر فعال بودن بسیاری از واحدهای تولیدی مرغ در شهرستان از دیگر عوامل بی‌ثباتی و شناور بودن قیمت مرغ شده است.
عین‌الله اخوان نیز آرامش را بر بازار حاکم دانست و گفت: نظارت بر بازار نسبت به سایر شهرستان‌ها مطلوب است.
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه با بیان این‌که دستمزد خدمات در دهدشت در قیاس با مرکز استان 50 درصد کمتر است افزود: قیمت اقلام مختلف کالا از قبیل حبوبات و لبنیات مناسب است اما به علت پایین بودن عرضه در کالای مرغ و افزایش تقاضا، قیمت رو به افزایش است.
اخوان تصریح کرد: تعادل‌سازی قیمت اقلام نیازمند مدیریت تنظیم بازار است اما متأسفانه طی 2 ماه گذشته تنظیم بازار تشکیل جلسه نداده است.
وی، با بیان اینکه تأمین اقلام کالا بر عهده جهاد کشاورزی است تصریح کرد: با توجه به کمبود کالا در نوروز نباید انتظار داشت قیمت اقلامی مانند میوه،گوشت و تنقلات ثابت باشد.
همچنین فرماندار کهگیلویه خواستار منظم شدن نشست‌های تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در شهرستان شد و اظهار داشت: انحصاری بودن مرغ از معضلات دامنه‌دار این شهرستان است.
علی پوزش تصریح کرد: به علت نبود فضای رقابتی توزیع مرغ در اختیار یک نفر است و همین انحصاری بودن باعث گرانی شده است.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی کشتارگاه طیور از موارد ضروری است گفت: بارها از سرمایه‌گذاران جهت راه‌اندازی واحد کشتارگاهی دعوت شده اما کسی استقبال نکرده است.
وی با اشاره به تقاضای بالا برای خرید مرغ در آستانه نوروز تصریح کرد: نا متعادل بودن عرضه و تقاضا گرانی این کالا را در پی داشته است.
فرماندار کهگیلویه از دستگاه‌های نظارتی خواست در نوروز با تشدید نظارت، بازار را کنترل و از هر گونه افزایش خودسرانه قیمت جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران