soy.jpg

پرورش شترمرغ نیازمند توجه بیشتر است

چاپ

 altمعاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش پرورش شترمرغ در استان نیازمند توجه بیشتر و ایجاد صنایع تبدیلی است.
سید جعفر حاج مجتهدی با بیان اینکه پرورش شترمرغ دارای

مزیت‌های فراوانی نسبت به سایر پرندگان دارد، عنوان کرد: برای بهره بردن از این مزایا باید صنایع تبدیلی و جانبی در استان وجود داشته باشد.
وی در خصوص مزایای این پرنده، اظهار کرد: شترمرغ در حال حاضر بیشتر برای تامین گوشت استفاده می‌شود درحالیکه تخم، پوست و پر این پرنده نیز دارای ویژگی‌های به خصوصی هستند.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به جدید و تازه بودن پرورش این پرنده در سطح استان، تصریح کرد: اکثر واحدهایی که مشغول به پرورش شترمرغ هستند به صورت صنعتی و با مجوز فعالیت می‌کنند.
وی اعلام کرد: تا کنون در خراسان رضوی 22 واحد پرورش شترمرغ گوشتی با ظرفیت 22 هزار قطعه پرنده و 12 واحد پرورش شترمرغ مولد با ظرفیت 1800 قطعه پرنده ایجاد شده است و این مزارع پرورش شترمرغ در حال فعالیت هستند.
حاج مجتهدی در خصوص آمار واحدهایی که قرار بر تاسیس آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این واحدها شامل 28 واحد پرورش شترمرغ گوشتی با ظرفیت حدودا 14 هزار قطعه پرنده و 9 واحد پرورش شترمرغ مولد با ظرفیت 860 قطعه پرنده است.
وی با اشاره به تشکیل تعاونی برای پرورش دهندگان شترمرغ، اظهار کرد: تشکیل این تعاونی نوعی حمایت تخصصی از این پرورش دهندگان است که به موجب آن می‌توانند مشکلات و مسائلی مانند قیمت‌گذاری، بازاریابی و... را به صورت هماهنگ‌تری بررسی کنند.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از لزوم صنعتی بودن پرورش شترمرغ خبرداد و افزود: پرورش این پرنده باید با مجوز صورت گیرد و به همین منظور تمامی دستگاه‌هایی که اشتغال‌زایی دارند مانند کمیته امداد باید با نظارت مستقیم سازمان جهادکشاورزی این عمل را انجام دهند.
وی از نبود تسهیلات در خصوص پرورش شترمرغ سخن گفت و تصریح کرد: درحال حاضر و با توجه به نبود یک‌سری صنایع وابسته و تبدیلی، مصرف این پرنده صرفا در داخل استان است و صادراتی در این زمینه وجود ندارد.
حاج مجتهدی ادامه داد: شرایط جانبی صادرات مانند تبلیغات، بازاریابی، ذائقه افراد و... نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و درحال حاضر ساماندهی داخلی پرورش شترمرغ در اولویت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تاکنون موافقت اصولی حدود 50 واحد پرورش شترمرغ گوشتی و مولد با ظرفیت حدودا 29 هزار قطعه پرنده صادر شده است، مزایای استفاده از گوشت شترمرغ را این چنین برشمرد: گوشت آن به دلیل چربی کمتر نسبت به مرغ و بوقلمون برای کسانی که فشار خون و یا رژیم‌های خاص غذایی دارند، مناسب‌تر است.

منبع: ایسنا