chick.jpg

قیمت هر کیلو گندم وارداتی 850 تومان تعیین شد

چاپ

altقائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت گندم وارداتی بر حسب نوع گندم متفاوت است، اما متوسط قیمت گندم خوراکی وارداتی با احتساب سود 15 درصد، حدود 800 تا 850 تومان است.
علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در حاشیه نشست وزیر جهاد کشاورزی در مورد تعیین قیمت

گندم وارداتی گفت: تعیین قیمت گندم وارداتی بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان است.
وی با بیان اینکه هنوز 2 میلیون تن گندم ثبت سفارش شده برای واردات به کشور وارد نشده است، افزود: گندم جزء کالاهای اولویت اول است و مشمول تنظیم بازار قرار می‌گیرد، بنابراین باید تعیین قیمت شود و حدود 16 درصد هم برای وارد‌کننده آن سود، در نظر گرفته می‌شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان حمایت باید بر روی قیمت گندم وارداتی نظارت کند، گفت: قیمت گندم وارداتی بر حسب نوع گندم متفاوت است، اما متوسط قیمت گندم خوراکی وارداتی حدود 800 تا 850 تومان است.
وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، واردکنندگانی که ثبت سفارش برای واردات گندم انجام داده‌اند، ثبت سفارش خود را با هر کیلو افزایش قیمت به غیر واگذار می‌کنند، افزود: در هر کالایی که محدودیت به وجود آید، ممکن است چنین مشکلاتی نیز مشاهده شود، بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی بر آن نظارت کنند.

مهرفرد در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عده‌ای در تلاش برای ملغی کردن قانون انتزاع هستند، اظهار داشت: بالاخره هر ایده‌ای عده‌ای موافق و مخالف دارد، همین ایده به شکل دیگری در برنامه پنج‌ساله ششم در دولت مطرح شد و در دولت رد شد، حالا هم هر 15 نماینده می‌توانند دور هم جمع شوند و برای این موضوع یک طرح بنویسند و آن را به جریان بیندازند، خوب ما هم پاسخ می‌دهیم و از قانون انتزاع دفاع می‌کنیم.
قائم مقام وزیر بازرگانی با بیان اینکه به قانون انتزاع اعتقاد دارد، تصریح کرد: قانون انتزاع سیستمی است که باید کم‌کم جزئیات آن تعریف شود، قانون آن تصویب شده و پس از قانون هم آئین‌نامه اجرایی آن تصویب شده است و صورت جلساتی وجود داشته که صورت جلسات آن توسط وزرای جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی و صنعت و معدن به امضا رسیده است و  شرکت‌ها به دنبال آن منتقل شد و بنابراین اقدامات مختلف بعد از آن انجام شده است و فقط یک بخش خیلی جزئی از این موضوع تعیین تکلیف نشده است.
وی افزود: البته در موضوعاتی از جمله تنظیم بازار محصولات کشاورزی براساس تعریف معاونت اجرایی رئیس جمهور که موضوعات مربوط به خرده فروشی در سطح استان‌ها، همان سازمان بازرسی و نظارت سابق که الان در صنعت و معدن ادغام شده است و آنها نظارت کنند.
مهرفرد بیان داشت: طبیعتا وزارت جهاد کشاورزی اهرم و ابزاری برای اینکه بازرس به مغازه‌ها بفرستد ندارد، ولی در سطح تراز تجاری میزان تولید و واردات گندم، برنج، شکر بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اما در بخش توزیع محصولات کشاورزی و ورود آن به دست اصناف نظارت بر عهده صنعت، معدن و تجارت است که این موضوع به روشنی در بخشنامه معاون اجرایی قید شده است.

مهرفرد در پاسخ به سوالی که خیلی از کارشناسان معتقدند ایران در دوران پسا تحریم به بهشت کالاهای خارجی تبدیل می‌شود، گفت: اگر همه تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی صفر و واردات کالاهای کشاورزی هم آزاد شود، شاید این اتفاق بیفتد، ولی باید بگویم نه این دولت چنین دولتی است که اجازه واردات همه کالاها را بدهد و نه تیم فعلی وزارت جهاد کشاورزی چنین رویه‌ای دارد.
وی افزود: هم دولت و هم وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید داخل در مورد واردات محدویت ایجاد کرده است و ما به کشاورزان این اطمینان را می‌دهیم که واردات بی‌رویه در محصولات کشاورزی نداشته‌ باشیم.
مهرفرد در مورد میزان ثبت سفارش برنج نیز اظهار داشت: ثبت سفارش برنج تا آخر تیرماه و آغاز فصل برداشت برنج ادامه دارد.

منبع: فارس