hen.jpg

گراني گوشت قرمز در كشور از بي مديريتي است

چاپ

altرئيس پيشين اتحاديه دامداران کشور اذعان داشت:گراني گوشت قرمز از بي مديريتي و عدم حمايت دولت از صنعت دام كشور است
مهندس سعيد سلطاني سروستاني در خصوص علت افزايش قيمت کنوني گوشت قرمز گفت:عدم حمايت

دولت از صنعت دام،نبود مديريت توانمند و همچنين عدم واگذاري اين صنعت به بخش خصوصي از جمله مهم ترين علت هاي افزايش کنوني قيمت گوشت قرمز درکشور است.
رئيس پيشين اتحاديه دامداران کشور تاکيد کرد:در حال حاضرايجاد يک واحد غير دولتي که بتواند ميزان واردات،صادرات،توليد و تنظيم بازار داخلي را مديريت کند،تنها راه نجات صنعت دام کشور است که در اين صورت مي توان به بهترين نحو امورمربوط به دام را اداره کرد.
وي بيان داشت:مديريت واحد در بخش دامداري کشور وجود ندارد هرکس به دنبال واردات و يا صادرات بيشتر است در حالي که دولت مي تواند اين شرايط را مديريت کرده و مانع خروج و يا واردات دام شود.
رئيس پيشين اتحاديه دامداران کشوربيان داشت:سياست‌هاي متناقضي در مديريت صنعت دام کشور وجود دارد که به نفع  اين صنعت نيست،از سويي گوشت برزيلي وارد کشور مي‌شود و از طرف ديگر اعلام مي شود که صادرات دام به کشورهاي ديگر آزاد است.
وي افزود:با اين سياست هاي متناقض،دست دلالان آزاد است و در اين ميان دامدارهيچ سودي نمي‌برد بلکه سود اين جريان فقط به جيب دلال‌ها خواهد رفت.
رئيس پيشين اتحاديه دامداران کشوربيان داشت: زماني که در داخل کشورامکان توليد وجود دارد، واردات بر خلاف سياست دولت و نظام خواهد بود،اگر قوانين آنچنان که تنظيم شده رعايت شوند توليد کننده و مصرف کننده باهم منفعتي مشترک خواهند داشت.
وي گفت:در سال 91،براي بهبود صنعت و تنظيم بازار،طرحي را به معاونت توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي دولت قبل ارائه کرديم  پس از آن نيز در سال 92،با روي کار آمدن دولت جديد،مجدداً طرح با اصلاحات بيشتر و کاربردي ‌تر به معاونت امور دام و معاونت بازرگاني و همچنين ستاد تنظيم بازار ارائه شد، اما متاسفانه با تمام پيگيري‌هاي انجام شده، پاسخي از هيچ ‌يک از ارگان‌هاي مسئول دريافت نکرده‌ايم. با اجراي اين طرح،بهره‌ وري در واحدهاي دامي،افزايش خواهد يافت تا نياز کشور به گوشت قرمز تامين و صادرات نيز انجام گيرد.
سلطاني گفت:واگذاري صادرات،واردات و تنظيم بازار داخلي دام به يک واحد غير دولتي سبب تثبيت قيمت ها و بهبود وضعيت صنعت دامپروري کشور مي شود.
وي اذعان داشت:آمارها نشان مي دهند که متوسط وزن لاشه دام سبک در کشور 17 کيلوگرم بوده اين در حالي است که ميانگين جهاني 22 کيلوگرم است که نشان دهنده کاهش 30 درصدي بهره وري صنعت دام کشورنسبت به آمار جهاني است.
اين کارشناس دامپروري گفت:درحال حاضر بيش از 100ميليون واحد دامي در کشور وجود دارد که بهره وري پايين،نبود حمايت،سودهاي سنگين بانکي،رقابت دام ايراني با دام خارجي و... سبب شده تا 35 درصد از واحدهاي پرورش دام کشور تعطيل شوند.
سلطاني سروستاني،کمبودعلوفه،عدم شرايط مطلوب آب و هوا،مشکل تامين آب،نبود و گراني نهاده هاي دامي مانند ذرت و جو،هزينه هاي سنگين حمل و نقل و عدم تغيير کاربري را از ديگرعوامل تعطيلي واحد هاي دامي کشور دانست.
وي به کيفيت مطلوب گوشت دام ايراني اشاره کرد و گفت:گوشت دام ايراني به علت داشتن بافت نرم وعدم چربي زياد از کيفيت مطلوبي در مقايسه با دام هاي استراليايي،نيوزيلندي و برزيلي برخوردار است.
اين کارشناس دامپروري گفت:طبق اعلام اتحاديه مرکزي دامداران، ميزان توليد گوشت قرمز در سال حدود 975 هزار تن و مصرف سرانه براي هر نفر حدود 5/13 کيلوگرم است.
سلطاني سروستاني گفت:در سال گذشته حدود 8 درصد از گوشت مورد نياز کشور از طريق واردات تامين شد،اين در حاليست که با افزايش بهره‌ وري مي‌توان حدود 15 درصد توليد را افزايش داد تا علاوه جلوگيري از تعطيلي واحدهاي دامي کسب و کار و اشتغال ‌زايي نيز بيشتر شود.
وي در پايان افزود:امسال نيز بيش از 10 درصد نياز به واردات گوشت دام از کشورهاي خارجي را نداريم و با افزايش بهره وري حتي مي توانيم ميزان صادرات دام کشور را نيز افزايش دهيم.

منبع: آریا