soy.jpg

حداقل سود برای واردات کنجاله توسط شرکت‌های وابسته جهاد کشاورزی

چاپ

altنایب‌رئیس فدراسیون تازه‌تأسیس واردات ایران درباره واردات کنجاله و سایر ملزومات مورد نیاز کشور گفت: با وجود آنکه روغن و دانه‌های روغنی دارای انجمن خاص خود است، اما واردات کنجاله‌ تاکنون توسط شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شده است.
حمید ورناصری افزود: این واردات به‌دلیل انحصاری بودن نیست، بلکه در شرایط حاضر واردات برای

تمامی تجار آزاد است و همه می‌توانند با لحاظ شرایط خاص بهداشتی، نسبت به واردات محصولات مصرفی کشور اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: تنها تفاوتی که باعث شده بخش اعظمی از واردات در حیطه فوق توسط شرکت‌های وابسته به دولت انجام شود، آن است که بنگاه‌های اقتصادی دیگر به حاشیه سود بالا توجه و سپس اقدام به واردات می‌کنند، در حالی که شرکت‌های وابسته به دولت، حداقل سود ممکن را در نظر گرفته و برای آنکه بازار کشور از محصولات مصرفی مورد نیاز مردم خالی نماند، اقدام به واردات می‌کند.
ورناصری ادامه داد: در شرایط حاضر واردات محصولات مختلف بسیار ساده‌تر از گذشته شده است؛ به‌گونه‌ای که در محصولاتی که مربوط به دام می‌شود، باید از دامپزشکی مجوز گرفته شود و سپس ثبت سفارش به وزارت صنعت، معدن و تجارت برده شود و مرحله سوم محموله واردات مدنظر است.
وی تصریح کرد: واردکنندگان تنها باید به این نکته توجه کنند که کالاهای مورد نیاز کشور که کمبودی در آنها هست یا در کشور وجود ندارند، وارد شود، در غیر این صورت مجوزها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

واردات در بخش روغن خوراکی، برای تمامی تجار آزاد است
مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد درباره واردات محصولات مختلف در پسابرجام یادآور شد: در شرایط حاضر واردکنندگان در انتخاب شرکت‌ها برای واردات محصولات مختلف آزاد هستند و به‌راحتی می‌توانند پس از تعیین بانک‌های کارگزار، نسبت به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.
ورناصری تأکید کرد: در گذشته نیز بخشی از کالاها وارد می‌شد، اما در پسابرجام با مذاکراتی که انجام شده، واردات سهل‌تر شده است و قدرت انتخاب برای واردکنندگان به‌وجود آمده است.
وی که سمت ریاست اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی را نیز عهده‌دار است، درباره جلوگیری از واردات بی‌ضابطه اظهار داشت: تنظیم بازار نهاده‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و با مذاکراتی که با بخش‌های مختلف انجام می‌شود، پس از آنکه میزان نیاز مشخص شد، اقدام به واردات می‌کنیم تا از زیادی واردات جلوگیری شود.
ورناصری همچنین گفت: علاوه بر آن، با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی و سایر بخش‌های دیگر، تلاش می‌کنیم تا به جای واردات بی‌ضابطه محصولات مختلف، تنها محصولاتی که در کشور میزانشان کم است یا وجود ندارد وارد کنیم و علاوه بر آن، واردات دانش فنی و جذب سرمایه‌گذار در این بخش بیشتر اولویت دارد.
وی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال، دانش فنی علم ژنومیک با وجود آنکه در گذشته وجود داشته است، اما بعد از برجام با سرعت بیشتری به کشور وارد شد و مورد استقبال بخش‌های مربوطه نیز قرار گرفت.
ورناصری در اشاره به خبر منتشرشده در یکی از سایت های خبری درباره وجود 50 درصدی اختیار واردات برای شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: انجمن‌ها و سایر بخش‌ها اگر سود اقتصادی محصولات مختلف برایشان اجازه دهد، نسبت به واردات اقدام می‌کنند، در صورتی که شرکت های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با حداقل سود، نیاز داخلی را تأمین کند و اجازه ندهند بازار از محصولات مصرفی مردم خالی بماند.
لازم به ذکر است امروز در گزارش سایت خبری یاد شده اعلام شده: طی سال 94 حدود 50 درصد بازار کنجاله وارداتی کشور توسط شرکت های جهاد تحقیقات آب و انرژی، فجر اعتبار و نهاده های دامی جاهد وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به ثبت سفارش واردات کنجاله اختصاص یافته است.

منبع: ایانا