hen.jpg

نگرانی کشاورزان از خرید با قیمت تضمینی ذرت

چاپ

altبزرگ‌ترین مشکل خرید با قیمت تضمینی ذرت در استان خوزستان، عدم پرداخت مطالبات و جدول هکتولیتری است که در نیمه راه خرید ابلاغ شده است و به هیچ عنوان کارشناسی نیست.
مدیر زراعت استان خوزستان با اعلام این خبر گفت: خرید ذرت با قیمت تضمینی

هنوز در استان پایان نیافته و حدود 10 تا 15 هزار تن دیگر باقی مانده است.
محمد قاسمی‌نژاد افزود: تاکنون 235 هزار تن ذرت با قیمت تضمینی در بورس کالا به فروش رفته و پیش‌بینی می‌شود حجم خریدها به 240 تا 250 هزار تن برسد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنوز مطالبات ذرت‌کاران پرداخت نشده است و علاوه بر آن جدولی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام تنظیم شده و مورد قبول بهره‌برداران و کارشناسان مربوط به خرید نبوده، اصلاح نشده است.
قاسمی‌نژاد ادامه داد: بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز به جدول فوق اعتراض دارند و قرار شده است که جدول اصلاح شود، در غیر این صورت برای سال‌های آینده در خرید ذرت تضمینی دچار مشکل خواهیم بود.
وی تصریح کرد: بهتر است اگر قرار است قانونی جدید یا جدولی استاندارد تدوین شود، قبل از خرید محصولات کشاورزی به کشاورزان ابلاغ شود تا باعث اعتراض آنها در حین انجام عملیات خرید نشود.
قاسمی‌نژاد یادآور شد: خرید تضمینی محصول ذرت در حال حاضر با قیمت 960 تومان و رطوبت 30 درصدی انجام می‌شود، در حالی که متقاضیانی که محصول خود را می‌خواهند به بورس بفروشند، باید طبق جدول هکتولیتر محصول را به فروش برسانند.
وی تأکید کرد: به‌عنوان پایلوت، خرید با قیمت تضمینی ذرت در خوزستان مناسب بود و خریداران همچون مرغداری‌ها و اتحادیه‌ها محصولات خود را در انبارهایشان نگهداری کردند.

پایش خطر زنگ توسط 44 کلینیک
مدیر زراعت استان خوزستان درباره وضعیت علف‌های هرز و عملیات مقابله با آن در خوزستان اظهار داشت: به‌دلیل بارانی بودن شرایط آب و هوایی و عدم امکان تردد تراکتور و سایر سم‌پاش‌ها به مزارع گندم و چغندرقند، تاکنون 400 هزار هکتار سم‌پاشی توصیه شده است که چهارهزار هکتار آن هوایی است
قاسمی‌نژاد همچنین گفت: خطر زنگ نیز به‌صورت کامل در مزارع گندم پایش می‌شود، به‌گونه‌ای که توسط 44 کلینیک و 26 واحد حفظ نباتات در استان خوزستان این مسئله را رصد می‌کنند.
وی در پایان افزود: آمادگی کامل برای مقابله با آفات و بیماری‌ها در استان خوزستان و اراضی زراعی و باغی وجود دارد و هیچ کمبود و مشکل خاصی نیست.

منبع: ایانا