corn.jpg

نیازی به واردات جوجه اجداد و مادر نداریم

چاپ

altورناصری گفت:‌ سهم جوجه نژاد آرین در بازار افزایش می یابد و خودکفا خواهیم شد
حمید ورناصری با اشاره به اینکه مرکز تولید جوجه های لاین پاسخگوی نیاز بازار به مرغ اجداد، مرغ مادر

و جوجه یک روزه است، افزود: خط تولید جوجه های لاین کل نیاز کشور را تامین می کند اما به علت های متعدد که مشخص نیست در 10 سال اخیر دیگر نژادهای خارجی نیز بصورت جوجه وارد شده است.
وی گفت:‌ واردات نژادهای خارجی به صورت جوجه است که پس از یک دوره 18 ماهه و پس از گذراندن دوره تولید اقتصادی از خط تولید خارج می شود و برای تامین مرغداری ها واردات دوباره بصورت جوجه انجام می شود.
مدیر عامل شرکت نهاده های دامی جاهد وزارت جهاد کشاورزی افزود: با این روش واحدهای تولیدی مرغداری ها برای همیشه به واردات و خارج وابسته می مانند و ارز قابل توجهی نیز برای واردات از کشور خارج می شود.
ورناصری گفت: تولید جوجه لاین و اجرای عملیات اصلاح نژاد و تامین نیاز واحدهای مرغداری به جوبه یک روزه و مرغ مادر در داخل کشور به معنای تکمیل زنجیره تولید در این صنعت بزرگ و قطع وابستگی به خارج است این اقدام اجرای راهکارهای اقتصادی مقاومتی است.
وی افزود: هم اکنون واحد مرغ لاین کشور از لحاظ تولید شرایط مطلوبی دارد و بهتر از گذشته فعال است.
مدیرعامل شرکت نهاده های جاهد وزارت جهاد کشاورزی درباره انتشار اخباری مبنی بر آلودگی واحد تولیدی مرغ لاین کشور که در برخی از سایت ها منتشر شده است ، گفت: وجود انواع آلودگی های ویروسی و باکتری هایی در مزارع پرروش مرغ و از جمله مزارع تولید و تکثیر جوجه لاین اتفاقی معمول است که با درمان و پیشگیری حذف می شود.
ورناصری افزود:‌ حذف جوجه های لاین نیز امری معمول است و روش کار به این صورت است که از هر 10 هزار قطعه جوجه لاین 5 هزار قطعه آن بر اساس ارزیابی ضریب تبدیل طول عمر و چگونگی رشد و کیفیت و سلامت انتخاب و بقیه در کشتارگاه مجموعه کشتار و حذف می شود.
وی گفت :‌ حذف و کشتار جوجه ها و مرغ های لاین در تمام مراکز لاین در جهان روالی معمول است.
مدیرعامل شرکت نهاده های دامی جاهد وزارت جهاد کشاورزی افزود:‌ هیچگونه مشکل و آلودگی در مرکز تولید جوجه و مرغ لاین کشور وجود ندارد و اخبار منتشر شده نیز صحیح نیست.

منبع: واحد مرکزی خبر