corn.jpg

برداشت 50 هزارتن ذرت دانه ای و علوفه ای در استان فارس

چاپ

altرییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در مزارع ذرت استان خبر داد
 دکتر قاسمی گفت: سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در سال جاری 20 هزار و 300 هکتار و سطح زیر کشت ذرت

علوفه‌ای 34 هزار و 200 هکتار (در مجموع 54 هزار و 500 هکتار) بوده است که از این سطح تاکنون 12 هزار و 400 هکتار به صورت دانه‌ای و 36 هزار و 800 هکتار به صورت علوفه‌ای برداشت شده است.
وی افزود: اجرای کشاورزی حفاظتی شامل 2 هزار هکتار بی‌خاک ورزی (کشت مستقیم) و 16 هزار و 300 هکتار کم‌خاکورزی که جمعا 18 هزار و 300 هکتار از اراضی ذرت استان به این مهم اختصاص یافته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با توجه به رویکرد جدید این استان در جهت پایداری تولید و استفاده موثر و مناسب از منابع پایه (آب و خاک) طرح کشاورزی حفاظتی مطرح شد و فارس به عنوان نخستین استان پیشرو در این زمینه فعالیت خود را از سال زراعی 85-84 با 120 هکتار کشاورزی حفاظتی آغاز کرد، که در اکثر محصولات زراعی قابل اجرا می باشد که این سطح در سال زراعی 94-93 به 260000 هکتار رسیده است.
وی یادآور شد: دستاوردهای مهم و قابل ملاحظه‌ای از کشاورزی حفاظتی نصیب این استان شده است و بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط محققان استان به طور متوسط 45 لیتر سوخت، 1375 متر مکعب آب ، 55 کیلوگرم بذر، 45 کیلوگرم کود، 4 بار تردد و 185 دقیقه در هکتار صرفه جویی صورت گرفته است.
قاسمی تصریح کرد: در راستای افزایش راندمان آب مصرفی، کشت نشایی ذرت در استان در شهرستان‌های مرودشت و سپیدان اجرا شده است و همچنین در جهت کاهش مصرف آب استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع ذرت در دستور کار قرار گرفته است و شاهد رشد قابل توجهی در استفاده از آبیاری تحت فشار در مزارع ذرت بوده‌ایم.
وی افزود: تعداد 30 مرکز خرید ذرت دانه‌ای طرف قرارداد شرکت پشتیبانی امور دام در سطح استان جهت خرید وجود دارد که تاکنون بیش از 84 هزار تن ذرت دانه‌ای خشک توسط پشتیبانی امور دام خریداری شده است و وضعیت رطوبت و همچنین هکتولیتر محصول ذرت دانه‌ای زمان برداشت بسیار مطلوب است.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی