corn.jpg

ورامین قطب تولید کلزای استان تهران

چاپ

altشهرستان ورامین را باید قطب تولید کلزای استان تهران دانست، به‌طوری‌که ۵۰ درصد تولید این استان در ورامین انجام می شود
سید محمدحسن محمودی: شهرستان ورامین را باید قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی استان تهران دانست که نه‌تنها

نام و آوازه محصولاتش در ایران، بلکه در برخی کشورهای جهان نیز پیچیده است.
بسیاری، شهرستان ورامین را منحصر به تولید صیفی‌جات و غلات می‌دانند و تصور می‌کنند که این منطقه تنها در کشت این محصولات به موفقیت‌های خوبی دست پیداکرده است.

شهرستانی که در تولید کلزا موفق بوده است
با حمایت‌های دولت، حضور سرمایه‌گذاران و تلاش کشاورزان ورامینی، این منطقه اکنون در تولید محصولاتی نظیر عسل، پسته، گیاهان دارویی، گلاب و غیره نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
البته به عقیده کارشناسان، هنوز از بسیاری ظرفیت‌های کشاورزی و دامی شهرستان ورامین به دلیل موانع و مشکلات مختلف استفاده‌نشده و باید این استعدادها و قابلیت‌های موجود، برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه به کار گرفته شود.

۲۵۰ هکتار از اراضی ورامین زیر کشت کلزا
کلزا، یکی از محصولاتی است که کشاورزان ورامینی به کشت آن می‌پردازند و موفق شده‌اند تا قسمت عمده‌ای از نیازهای مردم استان تهران و برخی مناطق دیگر را باهمت و تلاش مضاعف تأمین کنند.
امروز بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین، زیر کشت کلزا رفته و این نشان‌دهنده علاقه‌مندی کشاورزان برای کشت این محصول باصرفه اقتصادی است.
رضا تاجیک کارشناس و فعال حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زمین‌های شهرستان ورامین مستعد کشت محصولاتی نظیر کلزا است که طی سال‌های اخیر مورد استقبال برخی کشاورزان قرار گرفته است.

کشت کلزا آب کمی را مصرف می‌کند
وی افزود: گیاه کلزا دارای ارزش غذایی بالا و کیفیت تغذیه‌ای مطلوب است و بسیاری ترجیح می‌دهند که از روغن کلزا استفاده کنند.
تاجیک ادامه داد: از طرفی، میزان مصرف آب برای کشت کلزا نسبت به محصولاتی نظیر گندم و جو بسیار پایین‌تر است و با توجه به مشکلات آبی که کشاورزان ورامینی با آن روبرو هستند، می‌تواند کشت این محصول در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به مزیت های کشت کلزا برای زمین های کشاورزی اضافه کرد: کشت کلزا، برای خاک نیز اثرات مطلوبی را به همراه دارد و موجب حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی می‌شود.
وی اضافه کرد: قطعاً اگر برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد و کشاورزان بادانش و برنامه‌ریزی علمی به کشت این محصول بپردازند، در آینده شاهد موفقیت بیشتر شهرستان ورامین در کشت محصول کلزا خواهیم بود.

کشت ۵۰ درصد کلزای استان تهران در ورامین
محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین یکی از قطب‌های کشاورزی و دامی استان تهران بوده و از پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی برای کشت محصولات مختلف برخوردار است.
وی افزود: زمین‌های شهرستان ورامین مستعد کشت محصولات گوناگونی است که کشاورزان با توجه به شرایط و امکانات موجود، در کشت برخی محصولات واردشده‌اند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورامین ادامه داد: امروز ۲۵۰ هکتار از اراضی قابل‌کشت شهرستان ورامین، برای کشت و برداشت محصول کلزا به کار گرفته‌شده است.
وی با اشاره به کمبود منابع آبی در شهرستان ورامین اضافه کرد: کشاورزی شهرستان ورامین با کمبود منابع آبی روبرو است و کشت محصولاتی نظیر کلزا که آب کمی را مصرف می‌کند، می‌تواند موردتوجه کشاورزان قرار بگیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین بیان داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، کشت کلزا حدود ۷۰ درصد، نسبت به کشت گندم و جو، آب کم‌تری را مصرف می‌کند و این می‌تواند موردتوجه قرار داشته باشد.
تاجیک افزود: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد کلزای استان تهران در شهرستان ورامین تولید می‌شود و این شهرستان، قطب تولید این محصول در استان به‌حساب می‌آید.
به هر ترتیب امروز شهرستان ورامین ظرفیت های بسیاری برای کشت محصولاتی نظیر کلزا دارد و فعالان این عرصه، توانمندی خود را نشان داده اند و باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برای افزایش کشت این محصول مهم استفاده کرد.

منبع: مهر