chick.jpg

داستان معدوم سازی 600تن مرغ در خراسان رضوی یک دورغ رسانه ای است!

چاپ

 altیکی از مسئولان دولتی خراسان رضوی در ارتباط با خبری که درباره معدوم سازی 600 تن مرغ فاسد از این استان منتشر شده، توضیحاتی را ارائه داد.
 دو روز پیش، یکی از رسانه ها به نقل از یک منبع آگاه خبری را منتشر کرده بود که شاید به اندازه معدوم سازی

1700تن سیب زمینی مهم و قابل توجه باشد. در متن این خبر آمده است: یک منبع آگاه از گذشتن تاریخ‌ انقضای 600 تن مرغ خریداری‌شده توسط شرکت پشیبانی امور دام در خراسان ‌رضوی خبر داده و گفته این مرغ‌ها به‌دلیل ‌نداشتن کشش در بازار، توزیع نشد اما هم‌اکنون با مشکل گذشتن تاریخ ‌انقضای آنها مواجه شده‌ایم.
به گفته وی (که حتی نام و سمتی نامعلوم دارد) توزیع ‌نشدن این میزان مرغ در‌حالی صورت گرفته که می‌شد آنها را در بین اقشار نیازمند مانند افراد تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی توزیع کرد.
در این ارتباط یکی از روزنامه های خراسان رضوی نیز امروز با تیتری با عنوان «پیگیری پرونده 600تن مرغ تاریخ مصرف گذشته» گزارشی به چاپ رسانده که البته متن گزارش به کلی با آنچه که در تیتر مطرح می شود، متفاوت است. زیرا مسئولان دامپزشکی این شهرستان، موضوع مورد نظر را رد کرده و آن را کذب می دانند.
پس از پیگیری ها از رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و همچنین نمایندگان بخش خصوصی، همه دست اندرکاران مجموعه پرورش مرغ، از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و سرنخی برای ارائه نداشتند.
بر این اساس، مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی مطرح کرد: متاسفانه داستانی که رسانه ها به شکلی غیرمنطقی و باورنکردنی آن را منتشر کرده اند، به کلی با واقعیت متفاوت است.
سید احمد دلقندی با اشاره به اینکه معدوم سازی 600تن مرغ فاسد نه تنها در استان خراسان رضوی، بلکه در هیچ جای ایران اتفاق نیفتاده، افزود: اگرچه وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام، تنظیم بازار مرغ است اما ممکن است گاهی در طول یکسال، قیمت مرغ به اندازه ای پایین باشد که امکان توزیع مرغ خریداری شده توسط شرکت در شبکه های بازار، وجود نداشته باشد. بنابراین محصولات، در انبارها و سردخانه های شرکت باقی می ماند.
دلقندی توضیح داد: مرغ هایی که تاریخ آنها از یک سال عبور می کند، نباید به بازار عرضه شوند. در این حال بازرسان و کارشناسان دامپزشکی از این مرغ ها نمونه برداری کرده و در صورت تایید آزمایشات مربوطه، می تواند برای مصارف صنعتی مانند سوسیس و کالباس استفاده شود.
به گفته وی، در شهریور امسال، این اتفاق برای 600تن مرغ موجود در انبارهای شرکت پشتیبانی افتاد و اداره دامپزشکی پس از تایید سلامت آنها اجازه فروش آن به کارخانه های صنعتی را صادر کرد؛ البته شرکت پشتیبانی برای این کار تنها 3 ماه فرصت داشت.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی ادامه داد: پس از پیگیری های به عمل آمده، مقدار بسیاری از این مرغ ها به فروش رفت اما 4.5 تن آن باقی ماند و قبل از فرجه 3ماهه به دست مشتری نرسید. بنابراین از مسئولان دامپزشکی استان درخواست کرده ایم تا آزمایشات دوباره ای روی این مرغ ها داشته باشند؛ اگر سلامت آنها تایید شد باز هم 3 ماه برای فروش آنها فرصت خواهد بود و اگر سالم نباشند، طبق نظارت مسئولان، معدوم می شوند.
بنابراین طبق گفته این مقام مسئول، در صورت سالم نبودن مرغ ها، تنها ممکن است 4.5 تن از این محصول به مرحله معدوم سازی برسد و مابقی آن به فروش رفته است.
به گفته دلقندی، نه تنها در استان خراسان رضوی، بلکه در کل کشور هیچ نگرانی از بابت تامین مرغ مورد نیاز برای شب عید وجود ندارد و هرگونه خبری مبنی بر کمبود این کالا کذب خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود که با توجه به وضعیت موجود، هیچ افزایش قیمتی برای مرغ تا پایان سال نداشته باشیم.
گفتنی است طبق آمار سال گذشته، تولید مرغ در استان خراسان رضوی، حدود 142هزار تن بوده که بیش از 20هزارتن آن مازاد نیاز استان است. در حال حاضر از ابتدای سال تاکنون شرکت پشتیبانی خراسان رضوی، حدود 6هزار و 500تن مرغ مازاد را از بازار جمع آوری کرده و موجودی انبارهای این استان به بیش از 8هزار و 700 تن می رسد.

منبع: موج