corn.jpg

تولید 10 هزار تن کلزا و کسب رتبه نخست کشور

چاپ

altمعاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید بیش از 10 هزار تن کلزای با کیفیت، رتبه نخست کشور را در تولید این محصول به دست آورده است.
 میر جمال‌الدین پورپیغمبر عصر امروز در کارگاه آموزشی توسعه و ترویج کشت زمستانی کلزا در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان

یکی از استان‌های قطب کشور در تولید محصولات دانه‌های روغنی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است به طوریکه همواره در تولید کشت کلزا توانسته‌ایم جایگاه مناسب و ممتازی را به دست آوریم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از دانش فنی جدید و بذر مناسب ترویج و توسعه کشت کلزا در دستور کار قرار گرفته، به طوری که زارعان نیز به کشت این محصول رغبت بیشتری نشان داده و سعی و تلاششان بر این است تا کشت کلزا با مطلوبیت خاص انجام شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه از مجموع اراضی تحت پوشش این محصول بیش از دو هزار و 550 هکتار با ارقام فرانسوی و بذور خارجی کشت شده است، گفت: با توجه به خرید ارقام جدید کلزا از کشور فرانسه، کشت این محصول در منطقه مغان با بذور جدید انجام شده است.
پورپیغمبر با یادآوری اینکه در توسعه و ترویج محصول کلزا سعی بر این است تا از ارقام مقاوم و مناسب با شرایط اقلیمی منطقه استفاده شود، افزود: کارشناسان فرانسوی نیز نظرشان بر توسعه کشت این محصولات است تا با تراکم کمتر به دلیل شرایط خاص یخبندان، کم آبی و خشکسالی‌های احتمالی کشت این محصولات به شکل مطلوب انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توسعه کشت ارقام جدید کلزا پیش‌بینی می‌شود عمل‌آوری و کشت کیفی محصول کلزا به انجام رسیده و زمینه و بستری فراهم آید تا بتوان با مطلوبیت خاص کشت کلزا را به انجام رساند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان از کشت زمستانی این محصول که مقاوم در برابر یخبندان و برخی تغییرات اقلیمی است، خبر داد و اضافه کرد: امسال برای اولین بار 13 قلم خارجی سازگار با شرایط زمستانی در مناطق سردسیر استان و 14 رقم نیز در مناطق گرمسیر کشت شده که منتظر نتایج این محصولات هستیم تا با یک ارزیابی دقیق‌تر بتوانیم کشت و زرع را در این بخش توسعه بدهیم.

منبع: فارس