chick.jpg

ریالی از مابه‌التفاوت ذرت‌کاران پرداخت نشده است

چاپ

altتاکنون ریالی بابت طلب 47 میلیارد تومانی بهره‌برداران بابت مابه‌التفاوت ذرت خوزستان که در بورس داد و ستد شده است، پرداخت نشده است
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام این خبر گفت: ذرت برداشت‌شده از مزارع استان خوزستان برای عرضه

در بورس آماده شده است و بخشی از آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت تضمینی خریداری می‌شود.
محمد قاسمی‌نژاد افزود: در حالی که هنوز مشکل میزان رطوبت و هکتولیتر محاسبه‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام حل نشده است، کشاورزان به آینده محصول خود خوش‌بین نیستند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام هکتولیتر ذرت کشاورزان را با رطوبت 28 درصد می‌سنجد، در حالی که این رطوبت باید 14 درصد باشد تا بتوان هکتولیتر آن را محاسبه کرد.
قاسمی‌نژاد ادامه داد: اگر عدد هکتولیتر محاسبه‌شده از رنج جدول پایین‌تر باشد، قیمت خریداری‌شده نیز کمتر می‌شود و این به ضرر کشاورزان است.
وی تصریح کرد: ذرت خوزستان آخرین محصولی است که در کشور برداشت می‌شود و این جدول تعیین هکتولیتر در هیچ جای کشور عملیاتی نشده است.

نگرانی ذرت‌کاران خوزستانی از عدم پرداخت مابه‌التفاوت‌ها و تأخیر در اصل پرداخت‌ها
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان خوزستان یادآور شد: کشاورزان محصول خود را به بورس تحویل می‌دهند، اما نگرانی از تأخیر در پرداخت توسط بورس و عدم پرداخت مابه‌التفاوت‌ها وجود دارد.
قاسمی‌نژاد تأکید کرد: تاکنون حدود 75 هزار تن ذرت روی تابلوی بورس رفته که با تأخیری چندروزه، اصل مبلغ آن پرداخت شده، اما مابه‌التفاوت آن تا قیمت 960 تومانی تضمینی هنوز پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: به‌طور میانگین قیمت ذرت روی تابلوی بورس 625 تومان است که پس از کسر، میزان مابه‌التفاوت آن حدود 340 تومان خواهد بود که تاکنون 150 تن از محصول کشاورزان به انبارها رفته و رقم کلی این مابه‌التفاوت تا این لحظه حدود 47 میلیارد تومان خواهد شد که ریالی از آن به دست کشاورزان نرسیده است.
قاسی‌نژاد همچنین گفت: این طرح پایلوت برای نخستین‌بار است که در استان خوزستان اجرایی شده و اگر بخواهد این‌چنین پیش رود، یعنی با تأخیر در مابه‌التفاوت و اصل مبلغ همراه باشد، کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت بعدی نخواهند داشت.
وی در پایان افزود: امیدواریم که هرچه سریع‌تر مطالبات ذرت‌کاران پرداخت شده و شرکت پشتیبانی امور دام نیز در محاسبه هکتولیتر ذرت تجدیدنظر کند.
گفتنی است، تا روز گذشته 9 هزار و 633 تن ذرت دانه‌ای استان خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی و با ارزش حدود 60 میلیارد ریال در تالار بورس داد و ستد شده است.

منبع: ایانا