wheat.jpg

ضعف در پرورش مرغ‎های تخم‌گذار در استان مازندران

چاپ

همalt‎اکنون که در اواخر فصل پاییز به‌سر می‎بریم، با افزایش قیمت تخم‌مرغ در مازندران مواجه هستیم که یکی از عمده‎ترین دلایل آن افزایش تقاضا در این فصل سال عنوان شده است
تخم‌مرغ تقریباً در تمام وعده‎های غذایی به‌گونه‎ای نقش بازی

می‎کند، وقتی هم که سال از نیمه می‌گذرد، تقاضاها نسبت به این مرغ‎دانه فزونی می‌یابد.
هم‎اکنون نیز که در اواخر فصل پاییز به‌سر می‎بریم، با افزایش قیمت تخم‌مرغ در مازندران مواجه هستیم که یکی از عمده‎ترین دلایل آن افزایش تقاضا در این فصل سال عنوان شده است.

تخم‌مرغ در مازندران، کیلویی عرضه شود
رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان ساری در این‌باره با اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت تخم‌مرغ در بازار، گفت: قیمت تخم‌مرغ با توجه به فصل سرما و بالا رفتن تقاضا افزایش پیدا کرده است.
کامران هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ شانه‌ای 8 هزار و 300 تومان و فروش به‌صورت تک‌فروشی شانه‌ای 9 هزار تومان است، افزود: تخم‌مرغ در تمامی استان‌های کشور به‎صورت کیلویی به‎فروش می‌رسد، تنها در مازندران به این صورت دانه‌ای به‎فروش می‌رسد که در این زمینه طی مکاتبه‌ای اعلام آمادگی کردیم در صورت موافقت اداره صنعت، معدن و تجارت ساری در این شهرستان نیز به‌صورت کیلویی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد که در هر صورت به نفع آنان است.

افزایش قیمت تخم‌مرغ مقطعی است
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره با بیان اینکه تعداد گله‌های موجود مرغ تخم‌گذار در کشور تقریبا در شرایط سنی بالایی رسیدند که گله‌های مسنی بودند، گفت: به‌منظور حفظ کیفیت تولید و جلوگیری از خطر انتقال بیماری در سن بالا تعداد زیادی گله در فصل سرد حذف شدند که این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ بوده است.
علیرضا عطایی‌نژاد با اشاره به اینکه معمولاً در نیمه‌دوم سال مصرف تخم‌مرغ افزایش می‌یابد که میزان بالا رفتن مصرف، طبیعی است، بیان کرد: همچنین در بحث صادرات، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تخم‌مرغ قراردادهای صادراتی بسته بودند و به‌دلیل از دست ندادن بازار صادراتی تمام تلاش‌شان بر این بوده که در این راستا ثبات داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه افزایش قیمت تخم‌مرغ مقطعی است، گفت: مازندران ظرفیت بالایی در بحث پرورش مرغ تخم‌گذار ندارد.
عطایی‌نژاد اظهار کرد: به‌دلیل شرایط جغرافیایی و ایجاد مسائل زیست‌محیطی وارد بحث صادرات نمی‌شویم که مسائلی از جمله نقل و انتقال نیز افزایش قیمت تخم‌مرغ را به‌دنبال داشته است.
وی در مورد عرضه تخم‌مرغ به‌صورت شانه‌ای یا کیلویی، گفت: این موضوع به عرف بستگی دارد که در برخی استان‌ها به‌صورت کیلویی و برخی شانه‌ای عرضه می‌شود اما در استان‌هایی که تخم‌مرغ شانه‌ای بوده، اگر سایز تخم‌مرغ درشت باشد، کیلویی محاسبه می‌شود.
 البته یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، تفاوت میان قیمت این محصول در مرغ‌داری و مغازه است که ارتباط منطقی وجود ندارد و سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود.

منبع: فارس