corn.jpg

ایجاد مزارع الگویی گندم در بیش از 200 نقطه کشور

چاپ

altبا کمک کشاورزان پیش‌روی عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران، بیش از 200 مزرعه در کنار مراکز خدمات کشاورزی استان‌ها برای معرفی ارقام جدید داخلی، خارجی و امیدبخش ایجاد شده است.
مجری طرح گندم از وضعیت مناسب گندم در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: سال زراعی جدید از اواسط

دهه سوم شهریورماه آغاز شده و تا پایان آذرماه در مناطق گرم و خشک جنوب ادامه دارد.
اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: از ابتدای فصل زراعی تا چهارم آذرماه سال جاری کل بارش‌ها 66.7 میلی‌متر بوده است، در حالی که در سال گذشته مقدار بارش‌ها 48 میلی‌متر بود و میزان آن در بلندمدت 31.2 میلی‌متر بوده است که این ارقام در مقایسه با سال قبل، 39 درصد افزایش داشته و نسبت به بلندمدت، 132 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سطح سبز مزارع با توجه به بارندگی‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده، در زراعت گندم آبی به یک میلیون و 600 هزار هکتار و در گندم دیم به سه میلیون و 370 هزار هکتار رسیده است.
اسفندیاری‌پور ادامه داد: در مجموع حدود پنج میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم آبی و دیم اختصاص داده شده است که این عدد در مقایسه با سال گذشته سه درصد رشد دارد.

رشد 83.3 درصدی کشت گندم نسبت به برنامه ابلاغی
مجری طرح گندم تصریح کرد: مجموع گندم آبی کشت‌شده بر اساس برنامه ابلاغی، 73.3 درصد و در بخش گندم دیم 90 درصد و نسبت به کل برنامه 83.3 درصد رشد داشته‌ایم.
وی یادآور شد: در حال حاضر در استان‌های گرم و خشک جنوب همچون خوزستان، جنوب فارس، دشت عباس استان ایلام و مناطق گرم کرمانشاه، گلستان و مازندران و دشت مغان، کشت گندم ادامه دارد.
اسفندیاری‌پور با اعلام اینکه نهاده‌های مورد نیاز برای کشت گندم به اندازه کافی دارک دیده شده است، تأکید کرد: بذور گواهی‌شده و اصلاح‌شده و همچنین حمایت‌هایی در بخش مکانیزاسیون و سموم و علف‌کش‌های مورد نیاز به اندازه کافی تهیه و تدارک شده است.
وی اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات کشور، علف‌کش‌های مورد نیاز را تا حدود 60 درصد فراهم کرده و مابقی را نیز فراهم خواهد کرد.
اسفندیاری‌پور همچنین گفت: کود سرک برای مزارع گندم در حال تدارک است و مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: کشت گندم تا پایان آذرماه خاتمه خواهد یافت، در حالی که 18 درصد کشت باقی مانده است.
مجری طرح گندم خاطرنشان کرد: اعلام قیمت‌های تضمینی برای محصول گندم باعث شده است که کشاورزان بتوانند نسبت به برنامه‌ریزی برای کشت، اقدام کنند.
اسفندیاری‌پور ادامه داد: هر کیلوگرم گندم در سال گذشته با قیمت تضمینی یک‌هزار و 155 تومان بود که در سال جاری به یک‌هزار و 275 تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: خریداری هشت میلیون و 800 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته رشد مناسبی را نشان داد که امیدواریم برای سال زراعی جدید و ادامه بارندگی‌ها شاهد خرید گندم بیشتری باشیم.
اسفندیاری‌پور یادآور شد: سطح زیر کشت گندم تاکنون از رشد سه درصدی برخوردار بوده است و باید منتظر بود و دید که تا پایان زمان کشت چه مقدار به سطح گندم کشور اضافه می‌شود.

برای مقایسه، 26 رقم گندم در معرض دید گندمکاران قرار گرفت
مجری طرح گندم با اعلام اینکه برای نخستین‌بار در کشور با هماهنگی کشاورزان پیش‌روی عضو در بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران، در کنار مراکز خدمات کشاورزی، مزارع الگویی ایجاد شده است، تأکید کرد: در این مزارع الگویی، از تمامی ارقام رایج، وارداتی، امیدبخش استفاده شده است تا کشاورزان از نزدیک در جریان نحوه کشت ارقام مختلف و حتی تاریخ‌های کشت آنها قرار گیرند.
وی اظهار داشت: بیش از 200 مزرعه با فاکتورهای مختلف در معرض دید علاقه‌مندان در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته و حدود 21 تا 26 رقم گندم در این مزارع به زیر کشت رفته است.
اسفندیاری‌پور همچنین گفت: با همکاری مؤسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و کشاورزان پیشرو که عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران هستند، این اقدام در کل کشور عملیاتی شد.
وی در پایان افزود: امیدواریم که سال مناسبی برای محصول گندم رقم بخورد.

منبع: ایانا