hen.jpg

وظایف معاونت پشتیبانی امور دام به استان ها واگذار می شود

چاپ

 altمدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشورگفت: به منظور تسهیل در امور تولیدکنندگان بخش کشاورزی آماده واگذاری وظایف این معاونت به تشکل های بخش خصوصی هستیم
علیرضا ولی در جمع فعالان کشاورزی استان قزوین که در محل جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: متاسفانه

تحریم های ظالمانه و تنگناهایی که دشمنان برای ما ایجاد کردند به گونه ای بود که در هشت سال گذشته شرایطی بدتر از جنگ را تجربه کردیم.
ولی افزود: در این سالها زیرساختهای زیادی را از دست دادیم و محدودیت های ایجاد شده موجب شد در بخش های مختلف دچار چالش شویم اما امروز در شرایط پسابرجام دولت تدبیر وامید تصمیم دارد از بخش خصوصی جمایت کند تا با مشارکت مردم کارها شتاب گیرد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: درصددیم وظایف معاونت پشتیبانی امور دام را به بخش خصوصی واگذار کنیم زیرا تمامی کشورهای توسعه یافته با کاهش تصدی گری دولتی بیشتر امور خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و در دولتهای توسعه نیافته دولت در اقتصاد دخالت جدی دارد.
وی افزود: باید بپذیریم دولت نه صنعتگر خوبی است و نه در تولید موفق بوده و شرایط امروز نشان می دهد باید بسیاری از امور را به مردم بسپاریم و دولت فقط سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان کند.
ولی یادآورشد: درصددیم وظایف معاونت پشتیبانی امور دام را به استانها تفویض کنیم و به منظور تقویت استان ها با تشکیل کارگروه تخصصی ضمن بررسی وضعیت هر استان امکانات فیزیکی و سخت افزاری خود را در اختیار مراکز استان ها قرار می دهیم تا خودشان مدیریت کنند.

بخش کشاورزی بدون حمایت دولت باید اداره شود
وی گفت: امیدواریم شرایط به سمتی برود که بخش کشاورزی بدون حمایت دولت بتواند فعالیت کند و هیچ وابستگی به دولت نداشته باشد و برای رسیدن به این مهم باید تشکل های خصوصی این بخش قعال شده و تقویت شوند و با استفاده از تجربیات ارزشمند خود امور را اداره کنند.
ولی اضافه کرد: به نظر می رسد تشکلها هنوز به اهمیت جایگاه خود پی نبرده اند و به همین دلیل از همه ظرفیت های خود استفاده نکرده اند و یا روش استفاده را نمی دانند در حالی که با بهره مندی از این ظرفیت می توان تاثیرگذاری در کشاورزی را بیشتر کرد.

معاونت پشتیبانی دیگر مرغ خریداری نمی کند
وی بیان کرد: با توجه به مشکلات ناشی از کاهش قیمت مرغ در بازار معاونت پشتیبانی امور دام دیگر مرغی خریداری نخواهد کرد و حتی ذخایر استراتژیک را کاهش می دهیم تا تولید کننده آسیب نبیند.
ولی گفت: مواد پروتئینی و نهاده ها را در قالب سیاست گذاری و در حاشیه آن نگهداری می کنیم زیرا اگر ذخیره سازی زیاد باشد بازار را به هم می ریزد و مشکل ساز می شود.
وی اضافه کرد: اگر تشکل های بخش کشاورزی برنامه خرید ارائه کنند ما آماده ایم بر اساس نظر آنها فعالیت کنیم و برای مازاد مصرف و صادرات فکر کنیم اما برای کنترل باید از تولید و جوجه ریزی تا فروش نظارت و کنترل داشته باشیم تا اوضاع مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: تولید، بازاریابی، فروش باید با برنامه و مدون باشد و در این صورت برای مازاد تولید هم می توانیم برنامه ریزی کنیم و صادرات را افزایش دهیم اما باید دانست که اعتبارات دولت به هیچوجه کافی نیست و کشاورزان وتولید کنندگان در هیچ بخشی نباید منتظر کمک دولت باشند.
ولی گفت: راه برون رفت از مشکلات کنونی همکاری بخش دولتی و خصوصی است و اگر بتوانیم ظرفیت تشکل های، اتحادیه ها و تعاونیهای بخش کشاورزی را بالا برده و از آن بخوبی استفاده کنیم با تفویض اختیار می توان کارهای بزرگی کرد.
وی اضافه کرد: دیگر رقیب بخش خصوصی هم نخواهیم بود چون محدودیت داریم و تلاش می کنیم از واردات مواد پروتئینی تا زمانی که تولید داخل کافی است جلوگیری کنیم.
ولی یادآورشد: در زمینه واردات نهاده ها، مواد پروتئینی و گوشت رویکرد ما استفاده از تولید داخلی است زیرا هم سرمایه و نیروی انسانی و هم توان تولید در داخل قابل توجه است و با بیمه کردن محصول و دادن ضمانت می توان به موفقیت رسید.
وی تصریح کرد:آمادگی داریم همه امکانات معاونت پشتیبانی امور دام را در اختیار استان ها قرار دهیم تا با استفاده از تشکلها برای ساماندهی امور اقدام  شود و خرید مرغ هم توسط بخش خصوصی صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: درحال حاضر جلوی عرضه مرغ منجمد را گرفته ایم و خرید تضمینی را دولت با این هدف انجام می دهد تا به بخش خصوصی کمک شود تا از مشکلات عبور کند.
در این جلسه نیازعلی ابراهیمی پاک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: استان قزوین آمادگی دارد برای واگذاری وظایف معاونت پشتیبانی امور دام اقدام کند و با داشتن تشکل های قوی در حوزه دام و طیور امیدواریم این کار با موفقیت انجام شود.

منبع: مهر