corn.jpg

افزایش ۱۷ برابری صادرات گندم آلمان به ایران

چاپ

خبرگزاری فارسalt
اداره آمار آلمان اعلام کرد: صادرات گندم این کشور به ایران طی ۹ ماه ابتدایی اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپایی شاهد افزایش 17.25 برابری بوده است.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، اداره آمار آلمان اعلام کرد: این کشور در مارس 2013 معادل 63 هزار تن گندم به ایران صادر کرده است.

بر اساس این آمار، مجموع صادرات گندم آلمان به ایران در بازه زمانی جولای 2012 تا مارس 2013 یعنی از ابتدای اعمال تحریم از سوی اتحادیه اروپا به 1.087 میلیون تن رسیده است.

آلمان در مدت از جولای 2011 تا مارس 2012، تنها 63 هزار تن گندم به ایران صادر کرده بود.

این میزان در مدت جولای 2012 تا مارس 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 17.25 برابر شده است.

این کشور اروپایی در فوریه سال جاری میلادی 119 هزار و 653 تن گندم و در ژانویه 125 هزار و 577 تن گندم به ایران صادر کرده است.

به نوشته این گزارش، تحریم‌های غرب محموله‌های مواد غذایی را هدف نگرفته است، اما قوانین مالی تحریم‌ها، استفاده از سیستم بانکداری جهانی را برای شرکت‌های ایرانی مسدود کرده است و این امر مانع انجام پرداخت‌های مواد غذایی وارداتی ایران شده است.

یک تاجر غله گفت: به نظر می‌رسد، واردات گندم ایران کاهش یافته چراکه این کشور در انتظار مشخص شدن میزان دقیق‌ تولید داخلی خود است و به نظر می‌رسد که این تولید افزایشی باشد.

وی افزود: اما من انتظار خرید بیشتر غله از سوی ایران را دارم و گفته می‌شود که یک شرکت تجاری چندملیتی، گندم زیادی از آلمان برای تحویل در ماه آوریل به ایران خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود، واردات گندم ایران در سال زراعی 14-2013 به میزان زیادی به علت افزایش تولید داخل و داشتن ذخایر عظیم کاهش یابد.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده است، واردات گندم ایران، امسال، از 6 میلیون تن سال گذشته به 1 میلیون تن کاهش یابد.