soy.jpg

نوسانات قیمت سویا و ذرت در بازارهای جهانی

چاپ

altدر تاریخ ۲۱ ژوئن(اول تیر) قیمتهای فروش آتی سویا و ذرت در بازار بورس شیکاگو و قیمتهای فروش کلزا در وینیپیگ به علت فشارهای فوق العاده زیاد صندوقها تحت فشار بسیار زیادی از لحاظ قیمت قرار گرفت .
دلیل فروش بسیار حجیم صندوقها بهبود پیدا کردن وضعیت آب و هوا می باشد. بارانهای بسیار به موقع و مفیدی یا از هم اکنون به مناطق تولید

محصولات آمریکا رسیده و یا در حال رسیدن است .
دیروز قیمتهای فروش آتی ذرت بیشترین کاهش را در میان محصولات دیگر داشت و در ۴ قرارداد اول با ۲۴ تا ۲۵ سنت کاهش معامله شد . دو روز قبل از این ذرت با ۴۰ سنت کاهش معامله شده بود .
ذرت در طی چند روز گذشته بیشترین افت قیمت را در طی ۳ سال اخیر تجربه کرد . پیرو گزارشات هواشناسی که جمعه هفته گذشته اعلام شده بود وضعیت آب و هوا قرار بود خشک و گرم باشد ولی بر خلاف پیش بینی های هواشناسی آب و هوا مناسب و با بارشهای بسیار مناسبی توام بود . پیش بینی غلط هواشناسی باعث شد که قیمتهای فروش آتی ذرت به بالاترین حد خود در طی ۲ سال گذشته صعود کند (در ۱۷ ژوئن) .
قیمتهای فروش آتی سویا ، روغن سویا و کنجاله سویا نیز در روز سه شنبه در قراردادهای میان مدت تحت فشارهای فروش قرار گرفت دلیل این افت قیمت در درجه اول بهبود وضعیت آب و هوا در کوتاه مدت و در درجه دوم به دلیل بهبود کیفیت محصولات سویا نسبت به آنچه قبلا گمانه زنی شده بود رخ داد .
صندوقها فقط فروشنده بودند و در حدود ۱۲۰۰۰ قرارداد سویا ، ۳۰۰ قرارداد روغن سویا و ۷۰۰۰ قرارداد کنجاله سویا را فروختند . جریانات آب و هوا همچنان در قیمتهای فروش آتی تاثیر گذار خواهند بود و نوسانات در بازار به احتمال زیاد در هفته های آینده تداوم خواهد داشت .
ذرت در طی ماه جولای و سویا در ماه اگوست حساس ترین مراحل رشد و نمو خود را طی می کنند . در وینیپیگ قیمتهای فروش آتی کلزا نیز تحت فشار قابل ملاحظه ای قرار گرفت . در حال حاضر قیمتهای کلزا کمتر از آن است که باید باشد (در قیاس با سویا)

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران