corn.jpg

برنامه‌ریزی برای کشت انبوه کلزای فرانسوی در مزارع ایرانی

چاپ

altاز فردا کارشناسان، معاونان و دست‌اندرکاران حوزه دانه‌های روغنی، بذر کلزای فرانسوی و نقاط مختلف کشت آن را در قالب گردهمایی بررسی می‌کنند.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از برگزاری گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی کشت دانه‌های روغنی با تأکید بر کلزا و گلرنگ

از فردا خبر داد و گفت: با حضور فعالان بخش خصوصی و معاونت تولیدات گیاهی، انجمن صنفی تولیدکنندگان دانه‌های روغنی و سازمان‌های جهاد کشاورزی کلیه استان‌ها، این گردهمایی در محل سالن اجتماعات مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برگزار می‌شود.

علیرضا ولی افزود: امسال سه رقم بذر کلزا برای کشت در مناطق مختلف در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که کلزاها واردشده از کشور فرانسه است و دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند.
وی خاطرنشان کرد: کلزا گیاهی روغنی است که حاوی 40 تا 48 درصد روغن است و حدود 35 تا 40 درصد آن را پروتئین تشکیل می‌دهد؛ بنابراین روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و داشتن پایین‌ترین میزان اسیدهای چرب اشباع باکیفیت‌ترین روغن خوراکی محسوب می‌شود و کنجاله آن نیز مناسب‌ترین منبع برای تغذیه دام و طیور است.

سرعت رشدی کلزای فرانسوی بیشتر از نوع ایرانی
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: ارقام جدید کلزای فرانسوی نسبت به ارقام موجود در کشور دارای خصوصیات منحصر به فردی بوده، ازجمله آنکه سرعت رشد اولیه بالاتری داشته و ریشه‌های قوی آن مقاومت به سرما و تنش‌های خشکی را افزایش داده است.
ولی تصریح کرد: این ارقام قدرت رقابت بالاتری در برابر علف‌های هرز داشته و مقدار بذر مصرفی آن کمتر از 2.5 کیلوگرم در هر هکتار است.
وی یادآور شد: یکنواختی در رسیدگی غلاف‌ها، مقاومت به ریزش دانه و غلاف در برداشت با کمباین و قدرت شاخه‌دهی بالا و داشتن ارتفاع مناسب که باعث سهولت برداشت می‌شود، از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این ارقام است.

ولی تأکید کرد: در گردهمایی که به مدت دو روز برگزار می‌شود، در قالب بحث‌های تخصصی، خصوصیات این ارقام جدید و نقاط کشتی که برای آنها مناسب است، تحت بررسی قرار می‌گیرد تا کشت انبوه آن انجام شود.
وی اظهار داشت: در گذشته به‌صورت پایلوت این بذور در برخی استان‌های دارای شرایط مناسب کشت شده و کشاورزان از نزدیک شاهد عملکرد مناسب آن بوده‌اند.
گفتنی است، این گردهمایی از فردا آغاز شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایانا