chick.jpg

آنفلوانزای مرغی در کشور نداریم

چاپ

خبرگزاری فارسalt
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه وضعیت کشور در زمینه بیماری آنفلوانزای مرغی شرایط عادی دارد، گفت: هیچ‌گونه مخاطره‌ای نداریم.
 مهدی خلج در سفر به قزوین وضعیت کشور را در زمینه بیماری آنفلوانزای مرغی عادی دانست و اظهار کرد: هیچ گونه

مخاطره‌ای نداریم.
وی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری اقتصادی مهلک صنعت طیور است که در طیور صنعتی و بومی می‌تواند مخاطره‌آمیز و تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: موج بیماری آنفلوانزای فوق حاد از سال 2014 در دنیا آغاز شد و در سال 2015 تعداد 33 کشور جهان را درگیر خود کرد.
خلج اضافه کرد: در روز 18 خرداد ماه سال جاری در استان مازندران موارد مشاهده این بیماری گزارش و از آنجا که این بیماری خطرناک است، سازمان دامپزشکی با برنامه علمی پیشگیرانه اقدامات خود را برای مقابله و مبارزه آغاز کرد.

این مسئول بیان کرد: در این میان وزیر جهاد کشاورزی با دستور به رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور ظرفیت‌هایی را برای حمایت از دامپزشکی ایجاد کردند و از طرفی استانداران نیز حضور مؤثر و اثرگذاری داشتند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در مجموع شرایط به گونه‌ای شد که امروز شرایط عادی داریم و هیچ گونه مخاطره‌ای نیز نداریم و طی روزهای آتی آخرین وضعیت عاری بودن از بیماری را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام می‌کنیم.

خلج خاطرنشان کرد: البته نبود بیماری به معنای عدم آمادگی ما نیست بلکه سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خود را انجام داده و آمادگی خود را حفظ کرده و می‌کند تا صنعت طیور را از گزند این بیماری مصون داشته و زمینه صادرات را در این بستر فراهم کند.
این مسئول عنوان کرد: توصیه سازمان دامپزشکی کشور به عموم هموطنان این است که از خرید پرندگان زنده در شهرهای مختلف خودداری کرده، از خرید مرغ غیر کشتارگاهی و همچنین انتقال طیور زنده از منطقه‌ای به منطقه دیگر خودداری کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: همچنین لازم است در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور، موضوع را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

عدم استفاده از ماده ضدعفونی مالاشیت گرین در واحدهای پرورش ماهیalt
خلج در خصوص استفاده از ماده مالاشیت گرین برای ضدعفونی در برخی واحدهای پرورش ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: برای مبارزه با بیماری‌های انگلی و قارچی از ماده ضدعفونی مالاشیت گرین که یک ماده صنعتی است استفاده می‌شد که نباید استفاده شود از این رو ماده جایگزین از طریق فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها عرضه شده و به پرورش‌دهندگان برای استفاده از این ماده اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.
این مسئول یادآور شد: دامپزشکی بر اساس مسئولیت خود، تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی را بر عهده دارد که این وظیفه در سلامت انسان تأثیر اساسی دارد و قطع یقین حضور علمی و دقیق دامپزشکی موجب می‌شود تا مردم با اطمینان محصولات صنعت دام و طیور را خریداری کنند و به عنوان نمونه در استان قزوین، 124 هزار قطعه ماهی آلوده در مزارع شناسایی و با حکم قضایی معدوم شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در پایان سخنان خود سهم این سازمان را در تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم بسیار مهم عنوان کرد.