corn.jpg

خشکسالی، دامن 303 سامانه چرای دام در غرب مازندران را گرفت

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

خشکسالی، دامن 303 سامانه چرای دام در غرب مازندران را گرفترییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: تولید علوفه در 303 سامانه چرای دام در مراتع غرب مازندران به دلیل بروز خشکسالی کاهش یافته است
کیوان وریج کاظمی با برشمردن مشکلات خشکسالی برای دامداران افزود: کاهش بارندگی علاوه بر افزایش فشار بر مراتع، دامداران را با مشکلات زیادی

مواجه کرده است.
وی ادامه داد: آبدهی چشمه ها نیز کمتر شده است که برای تامین آب دام ها، در سال آبی جاری 200 آبشخور در دو مرحله در بین دامداران و بهره برداران حوزه استحفاظی این اداره کل از اِشْکِوَر در شهرستان رامسر تا شرق حوزه منابع طبیعی نوشهر ـ رویان توزیع شده است.

وی فصل چرا را در غرب مازندران هر ساله از 20 خرداد تا 31 شهریور اعلام کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی نوشهر با تشکیل گروه های واپایش (کنترل)، متشکل از ماموران یگان حفاظت و واحدهای منابع طبیعی سعی کرد از ورود زودهنگام دامداران به مراتع جلوگیری کند زیرا در هنگام خشکسالی، معضل ورود زودهنگام دام بیشتر دیده می شود.
رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر از مردم و دامداران خواست برای حفظ پوشش گیاهی مراتع، مقررات مربوط را رعایت و در اجرای برنامه های احیایی و اصلاحی همکاری کنند.

وریج کاظمی از دامداران خواست با توجه به خشکسالی و شرایط خاص موجود، زودتر از پایان فصل تعلیف از مراتع خارج شوند و از ورود دام مازاد به مراتع خودداری کنند.
به گفته وی، خشکسالی موجب کوتاه شدن طول دوره رشد گیاهان و کاهش زمان دوره چرا و همچنین کم شدن ذخیره غذایی گیاهان می شود و در این حالت، تعداد گیاهان مهاجم افزایش می یابد.

وریج کاظمی از دیگر پیامدهای خشکسالی در مراتع را کاهش خوش خوراکی گیاهان و کم شدن مقاومت گیاهان به آفات و بیماری ها دانست.
رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر تصریح کرد: خشک سالی موجب افزایش فرسایش های بادی و آبی و تخریب ساختمان و بافت خاک و کاهش نفوذپذیری خاک و همچنین منتقل نشدن رواناب های سطحی به سفره های آب زیرزمینی می شود.

وی گفت: خشک سالی حتی بر زاد و ولد دام ها نیز تاثیر منفی می گذارد و تولید گوشت و شیر کمتر می شود و بیماری های دامی هم افزایش می یابد.
وریج کاظمی بیان کرد: پارسال با هدف غنی سازی پوشش گیاهی مراتع 500 هکتار کُپّه کاری انجام شد که این کار در پاییز امسال ادامه می یابد.

از 197 هزار و 152 هکتار مرتع موجود در غرب مازندران 21 درصد مرتع درجه یک و 59 درصد درجه دو و 20 درصد درجه سه محسوب می شود که از ارتفاع 2 هزار و 200 متر تا ارتفاع بیش از سه هزار و 500 متر پراکنده است.