wheat.jpg

اشتغال ۱۲ هزارنفر درصنعت مرغداری کردستان/تولید۶۰ هزارتن گوشت سفید

چاپ

خبرگزاری مهرalt
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از اشتغال ۱۲ هزار نفر در صنعت مرغداری این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۶۷ واحد مرغداری استان فعال بوده و در حال تولید هستند.
کریم ذوالفقاری با بیان اینکه استعداد و ظرفیت تولید ۷۵ هزار تن گوشت مرغ در کردستان وجود دارد، گفت: در سال گذشته، ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد و

حتی توان رساندن این میزان به ۱۰۰ هزار تن هم وجود دارد ولی مدیریت می کنیم که این میزان تولید فعلی استان افزایش پیدا نکند.
وی به علت نوسانات قیمت مرغ درسال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور برنامه ریزی شده بود که تولید گوشت مرغ به ۲ میلیون تن در سال و مصرفه سرانه نیز به بیش از ۳۰ کیلوگرم برسد.

وی با بیان اینکه متولی افزایش سرانه مصرف گوشت وزارت جهادکشاورزی نیست، ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی موفق به تولید دو میلیون تن گوشت سفید در سال شد ولی متاسفانه مصرف سرانه افزایش پیدا نکرد و در این راستا مشکلاتی در کشور به وجود آمد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضا است، افزود: با افزایش تولید قیمت کاهش پیدا می کند که با هزینه هایی که در مرغداری های برای تولید گوشت صورت می گیرد، در چنین شرایطی مرغداری ها ضرر می کنند و به همین دلیل در اولین قدم باید به دنبال ثبات قیمت ها باشیم.

ذوالفقاری بیان کرد: در مقطعی هم شاهد قیمت کیلویی هشت هزار تومن مرغ در بازار استان بودیم که این شرایط هم به ضرر مصرف کننده است. ما به دنبال پایداری این صنعت هستیم به گونه ای که نه مصرف کننده و نه تولید کننده زیان نبینند.
وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولیدگنندگان گوشت مرغ در استان کردستان اظهارداشت: برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا یا باید افزایش تولید نداشته باشیم یا اینکه اقدام به صادرات مازاد تولید گوشت مرغ در استان کنیم.

بازار عراق بهترین ظرفیت برای صادرات گوشت مرغ کردستان

وی با اشاره به اینکه وجود ۲۸۰ کیلومتر مرزمشترک کردستان ایران با اقلیم کردستان عراق زمینه مناسبی برای صادرات محصولات وتولیدات استان به ویژه گوشت مرغ فراهم کرده است، عنوان کرد: انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان به دنبال بازاریابی و صادرات مرغ به سلیمانیه عراق هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: درحال حاضر برزیل و ترکیه هم به اقلیم کردستان عراق گوشت مرغ صادر می کنند و  نگرانی که در این رابطه وجود دارد مربوط به سیاست های حمایتی این کشورها از صادرکنندگان این محصول است.

alt

ذوالفقاری افزود: کشورهای مذکور در صورتی که گوشت مرغ درکشورشان گران شود مشوق های صادراتی به صادرکنندگان اعطا می کند تا صادرات آنها به سایر کشورها قطع نشود وبازار را از دست ندهند و چنین حمایت هایی در ایران متاسفانه هنوز از صادرکنندگان صورت نمی گیرد.
وی عنوان کرد: سازمان جهاد کشاوزری به تنهایی قادر به ساماندهی بازار و ایجاد مشوق های صادراتی نیست و در این حوزه نیاز به همکاری وتعامل سایر ارگان های ذیربط وجود دارد.

سالم ترین مرغ کشور در کردستان تولید می شود

وی با اشاره به سلامت گوشت مرغ در استان کردستان اظهارداشت: به واسطه سختگیری هایی که اداره کل دامپزشکی در زمینه تولید گوشت مرغ در استان می کند معتقدم که سالم ترین مرغ کشور در کردستان تولید می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اعلام اینکه تولید مرغ بدون بقایای آنتی بیوتیک در استان شروع شده است، اظهار داشت: به دلیل تحمیل یک سری از هزینه ها به مرغداری های تولیدکننده گوشت بدون بقایای آنتی بیوتیک مصوب کردیم که قیمت این مرغ ۱۰۰۰ تومان بیشتر از مرغ عادی باشد.

ذوالفقاری با بیان اینکه متاسفانه مردم ما هنوز تمایل به مصرف مرغ درشت دارند و فروشندگان نیز به دلیل صرفه اقتصادی علاقمند به فروش مرغ درشت هستند، بیان کرد: مرغ تا ۴۰ روز نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و تا یک و نیم کیلوگرم به ۵۲ روز می رسد.
وی افزود: از ۵۰ روز به بعد مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک می شوند چون تلفات شروع می شود لذا مردم نباید مرغ بالای ۱.۸ کیلوگرم را خریداری کنند و به همین دلیل فرهنگ سازی در این زمینه یکی از نیازهای اصلی و ضروری در کشور است.

وی عنوان کرد: به خاطر اینکه تولید کنندگان گوشت مرغ را مجبور به تولید مرغ ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم کنیم پوشش بیمه ای را به زیر ۵۰ روز کاهش دادیم و در این صورت اگر مرغداری در پنجاه و یکمین روز تلفات دهد پوشش بیمه ای به اوتعلق نمی گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان سخنان خود یادآور شد: انتظار می رود که با همکاری و تعامل سایر ادارات و سازمان های دولتی زمینه برای بهره برداری از ظرفیت های استان در حوزه تولید گوشت فرغ فراهم شود و این صنعت نیز به رونق بیشتری در استان دست پیدا کند.