soy.jpg

صادرات 17 هزار تن تخم مرغ از ابتدای امسال/ افغانستان کاهش تقاضای بازار عراق را جبران کرد

چاپ

خبرگزاری فارسalt
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه تقاضا برای صادرات تخم مرغ به عراق کاهش یافته است، گفت: افزایش چند برابری تقاضای افغانستان برای تخم مرغ ایرانی کاهش تقاضای عراق را جبران کرد.
جمعه -رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن درباره روند صادرات تخم‌مرغ پس از مباحث مطرح شده در مورد شیوع آنفلوانزا گفت: از 20 اردیبهشت ماه امسال تقاضا

برای صادرات تخم مرغ به عراق به دلیل شیوع آنفلوانزای مرغی در ترکیه افزایش یافته بود.

وی افزود: اما در یک هفته اخیر با مباحثی که در مورد شیوع آنفلوانزا در مازندران مطرح شد تقاضا برای صادرات تخم مرغ کاهش یافت.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه ممنوعیت صادرات تخم مرغ به عراق 100 درصد نیست، بیان داشت: در هفته اخیر درخواست مجوز صادرات به کشور عراق افزایش یافته و این مطلب حاکی از آن است که صادرکنندگان مشتریان خود را در این کشور از دست نداده‌اند.

ترکاشوند با بیان اینکه مجوزهای صادرات تخم مرغ مهلت یک ماهه دارند، گفت: ما برای افراد متقاضی مجوز صادر می‌کنیم و مسئولیت این مجوزها بر عهده خودشان است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات تخم مرغ از ابتدای امسال تاکنون 17 هزار تن بوده است، تصریح کرد: تخم مرغ ایران اغلب به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین و عمان صادر می‌شود اما بیشترین میزان صادرات به افغانستان و عراق است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: رایزنی‌های در مورد صادرات تخم مرغ با دامپزشکی عراق انجام شده و به این کشور اطمینان خاطر داده شد که تخم مرغ صادراتی ایران به عراق از مسیری انجام می‌شود که هیچ‌گونه اثر از آنفلوانزا در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امیدواریم صادرات تخم مرغ به کشور عراق دوباره شرایط عادی خود را بدست آورد، گفت: بعد از کاهش میزان صادرات تخم مرغ به عراق تقاضای صادرات تخم مرغ به افغانستان افزایش یافت.

ترکاشوند با بیان اینکه به طور معمول روزانه 40 تا 50 تن تخم مرغ به افغانستان صادر می‌شود، گفت: در برخی از روزهای گذشته، میزان صادرات تخم مرغ به افغانستان به 200 تن رسید.
وی افزود: مصرف تخم مرغ در افغانستان در ماه رمضان به دلیل مسائل فرهنگی افزایش می‌یابد و کاهش قیمت تخم مرغ در ایران هم باعث سوق یافتن تقاضا به سمت تخم مرغ می‌شود.