wheat.jpg

خرید محصول جو به قیمت پایه ۹۲۰ تومان از کشاورزان استان سمنان

چاپ

alt خبرگزاری مهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از خریداری محصول جو به قیمت پایه ۹۲۰ تومان از کشاورزان استان خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی می کند.
 به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سیدحسن میر عماد در جلسه بررسی وضعیت خرید محصول جو در استان افزود: امسال بر اساس

ماموریت محول شده به سازمان تعاون روستایی استان، از طریق اتحادیه تعاونی روستائی که به عنوان مباشر شرکت پشتیبانی امور دام استان تعیین شد، جو مازاد کشاورزان به قیمت ۹ هزار و ۲۰۰ ریال خریداری می شود.

وی افزود:برای حسن اجرای این برنامه مقرر شد مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان ها اطلاعات لازم مبنی بر سطوح زیر کشت هر منطقه و کشاورزان جو کار را در اختیار مباشر خرید قرار دهند تا در چرخه خرید جو تولید داخل مشکلی  ایجاد نشود.  

مدیر سازمان تعاون روستایی استان سمنان نیز در این نشست گفت: با توجه به شروع برداشت محصول جو در شهرستان های گرمسار و آرادان خرید جو توسط ۱۱ مرکز با قیمت پایه هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ ریال در حال انجام است و برای بقیه شهرستان ها نیز با شروع برداشت، مراکز خرید مورد نیاز اماده می شود.
مرتضی معتمد افزود: هرگاه قیمت خرید محصولات مشمول خرید تضمینی در بازار کمتر از قیمت تضمینی تعیین شده باشد این سازمان از طریق اتحادیه تعاونی روستائی به نمایندگی از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی خواهد کرد. 
وی بیان کرد: تاکنون حدود سه هزار تن  جو از کشاورزان شهرستان های گرمسار و آرادان خریداری شده و برآورد می شود امسال از سوی اتحادیه این سازمان که به عنوان مباشر شرکت پشتیبانی امور دام استان عمل می کند حدود ۴۰ هزار تن جو خریداری شود.

امیر رضوی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز بیان کرد: در سال زراعی ۹۴-۹۳ در بیش از ۲۲ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم استان، جو کشت شده است که برآورد می شود بیش از ۵۰ هزار تن محصول جو در استان برداشت شود.

بازدید بخشدار شهمیرزاد از ایستگاه  تحقیقات دام و مرتع جاشلوبار

رئیس مرکز  تحقیقات  کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از بازدید بخشدار شهمیرزاد و هيئت همراه از پروژه هاي تحقيقاتي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان در  ایستگاه  تحقیقات دام و مرتع جاشلوبار و مركز خدمات شهميرزاد خبر داد.

منصور قدرتی گفت: در این ایستگاه پروژه هاي پژوهشي در زمينه حفاظت خاك و آبخيزداري، منابع طبيعي، توليد علوفه، دام و دامپروري و گياهان دارويي  در حال اجراست که مورد بازديد بخشدار شهمیرزاد و همراهان قرار گرفت.
 عاشوري بخشدار شهمیرزاد نیز در این بازدید با اشاره به جايگاه پژوهشي ايستگاه تحقيقات دام و مرتع جاشلوبار، اجراي طرح هاي مشاركتي با توليدكنندگان و بهره برداران و حجم فعاليت هاي تحقيقاتي كاربردي انجام شده در آن، وجود گوسفند نژاد سنگسري، ايجاد و نگهداري کلکسیون متنوع آویشن به عنوان ژرم پلاسم برتر و  ... را از نكات ارزشمند اقدامات انجام شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان برشمرد و بر توسعه فعاليت پژوهشي و ضرورت حمايت از طرح های پژوهشی تاكيد کرد.

برگزاری کلاس آموزشی شناسایی  و مبارزه با  سن غلات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آرادان از برگزاری کلاس آموزشی - ترویجی شناسایی و مبارزه با سن غلات برای کشاورزان گندم کار شهرستان خبر داد.
مراد خادم گفت: این کلاس آموزشی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با حضور مدرس آن مرکز برگزار شد و شرکت کنندگان در این  کلاس آموزشی- ترویجی با ریخت شناسی، محل های زمستان گذران، زمان ریزش، سیکل زندگی و مراحل پورگی، نحوه  شناسایی خسار ت اعم از کمی و کیفی، روش های مبارزه شیمیایی با سن غلات  آشنا شدند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان آرادان افزود: همچنین به اتفاق فرماندار شهرستان و همراهان ضمن بازدید ازباغ های روستای رامه پائین و مزارع غلات، روند برداشت جو در مزارع شهرستان و خرید این محصول، مسایل و موضوعات مرتبط با عرصه های بازدید شده نیز بررسی شد.

اجرای  عملیات  تسطیح  اساسی  در ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دامغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان  نیز از اجرای  عملیات  تسطیح  اساسی  در ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خبر داد و گفت: عملیات تسطیح اساسی ۱۵۰ هکتار  از اراضی کشاورزی در بخش های تابعه  به پایان رسید و اراضی تسطیح شده آماده کشت یکپارچه است.
عباس علیان نژاد افزود: از محل اعتبارات بلاعوض  دولتی (ملی) مبلغ سه میلیارد ریال برای پروژه  فوق اختصاص  یافت  که علاوه بر آن، کشاورزان  نیز در تامین هزینه طرح، مشارکت ۱۵ درصدی داشتند.
وی بیان کرد: ارتقاء بهره وری و راندمان آبیاری با انجام آبیاری یکنواخت، کشت یکپارچه، سهولت استفاده از ماشین آلات کاشت تا برداشت از مزایای اجرای تسطیح  اراضی  است.

برآورد برداشت ۵۰ هزار تن جو از مزارع  استان سمنان

مدير زراعت سازمان جهادكشاورزي استان سمنان نیز از برآورد برداشت بالغ بر ۵۰ هزار تن جو از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد.
امير رضوي گفت: كار برداشت محصول جو از  نيمه ارديبهشت در شهرستان هاي گرمسار و آرادان شروع شده است و تا نيمه تيرماه در شهرستان هاي شرق استان به پايان مي رسد که کشاورزان می توانند جوی مازاد بر نیاز دام های خود را با قیمت پایه هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ ریال به مراکز خرید اتحادیه سازمان تعاون روستایی استان تحویل دهند.
وي افزود: در سال زراعي ۹۴-۹۳ بيش از ۲۲ هزار هكتار از مزارع آبي و ديم استان به كشت جو  ارقام كوير، یوسف و ریحان اختصاص يافته است  كه شهرستان گرمسار با پتج هزار و ۶۰۰ و آرادان با دو هزار و ۹۷۰ هكتار بيشترين سطح كشت جو آبي را به خود اختصاص داده اند و در شهرستان ميامي علاوه بر دو هزار و ۴۲۵ هكتار جو آبي در چهار هزار و ۳۰۰ هكتار از مزارع ديم نيز بذر جو كشت شده است.

مدير زراعت سازمان جهادكشاورزي استان سمنان بيان كرد: کشاورزان جوکار  استان به میزان چهار هزار و ۴۰۰ تن بذر مصرف کرده اند كه علاوه بر بذور خود مصرفی، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن  بذور گواهي شده نیز کشت کرده اند.
رضوي يادآوري كرد: در سال زراعي گذشته از حدود ۲۰ هزار هكتار اراضي زير كشت جو، قريب به ۴۳ هزار تن محصول برداشت شد.