soy.jpg

خشکسالی گندم کاران گچسارانی را به روز سیاه نشاند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

خشکسالی و کم آبی کشاورزان گندم کار گچسارانی را به دلیل افت تولید محصول متحمل خسارات جبران ناپذیری کرده است
 با وجود افزایش هزینه های کشت در سال زراعی جاری اما اینک بسیاری از مزارع دیم گندم و جو آنها قابل برداشت نیست.

یکی از کشاورزان روستای انجیرسیاه گفت: برای کشت گندم در هر هکتار از زمین های کشاورزی خود سه میلیون ریال اعتبار هزینه کرده است.
علی طهماسبی بیان کرد: برای زیر کشت بردن هر هکتار مزرعه دو کیسه کود سیاه و یک کیسه کود سفید استفاده کرده است که قیمت هر کیسه کود سفید 300 هزار ریال و کود سیاه 400 هزار ریال است.

وی هزینه بذر مورد نیاز برای برای هر هکتار زمین کشاورزی را حدود دو میلیون ریال اعلام کردو گفت: تمام زحمت های امسال کشاورزان منطقه به لحاظ کم بارشی در زمستان به باد رفته است.
وی گفت: هزینه شخم هر هکتار زمین کشاورزی 700 هزار ریال و هر کیلوگرم گندم بذری 10هزار ریال است که این امر کشت دیم را هزینه بر کرده است.

وی با اشاره به منابع عظیم آب در این شهرستان از متولیان امر خواست تا با تبدیل زمین های دیم به آبی زمینه کشاورزی پایدار در این شهرستان را فراهم کنند.
یک کشاورز ساکن روستای آبرزی نی می گوید: 30 هکتار زمین دیم را زیر کشت گندم برده است که محصولات آن قابل برداشت نیست.

گودرز حیدری افزود: برای زیرکشت بردن این مزارع بیش از 100 میلیون ریال برای تامین هزینه کارگر، بذر، کود و تراکتور هزینه کرده است.
وی از دولتمردان خواست برای جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان این خطه چاره اندیشی کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گچساران گفت: خشکسالی و کم آبی محصولات زراعی 9 هزار هکتار از مزارع این شهرستان را نابود کرد.

علی حسن انصاری افزود: در سال زراعی جاری 12 هزار هکتار از مزارع دیم گچساران در مناطق خیرآباد، لیشتر و دشت امامزاده جعفر زیر کشت گندم دیم رفت که تنها سه هزار هکتار آن قابل برداشت است.
وی میانگین برداشت گندم دیم در هر هکتار از مزارع گچساران را 200 کیلوگرم و متوسطه برداشت گندم آبی در مزارع این شهرستان را یک تن برآورد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گچساران با اشاره به وجود منابع آب فراوان در این شهرستان تصریح کرد: تکمیل طرح های در حال اجرای انتقال آب کشاورزی از رودخانه های زهره و سد کوثر راهبرد دولت یازدهم برای حمایت از تولید و کشت محصولات کشاورزی است.
انصاری اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم قیمت گندم تضمینی را 11 هزار و 150 هزار ریال اعلام کرد.
فرماندار گچساران گفت: دو طرح بزرگ انتقال آب در این شهرستان در حال اجراست که در صورت تکمیل بیش از 10 هزار هکتار از زمین های دیم را به آبی تبدیل می کند.

عبدالرحیم رحیمی افزود: اجرای شبکه اصلی و فرعی طرح آبرسانی به سه هزار و 500 هکتار از زمین های دهستان امامزاده جعفر امسال به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد: طرح انتقال آب سد کوثر به هفت هزار هکتار از زمین های دشت لیشتر در صورت تامین اعتبار در سال 95 بهره برداری می شود.
میزان بارنگی امسال در گچساران 310 میلیمتر بوده است که 135 میلیمتر آن در فصل بهار بوده است.

میزان کاهش بارندگی سال آبی جاری این شهرستان نسبت به سال گذشته 61 میلیمتر اعلام شده است.
شهرستان گچساران 30 هزار هکتار زمین کشاورزی دیم و آبی و هفت هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.