رئیس شورای رقابت: پرونده رانت ۶۵۰ میلیون یورویی در شورای رقابت باز است

چاپ

خبرگزاری نسیمalt
رضا شیوا افزود: اگر وزارت صنعت برای ۵۰ درصد از واردات نهاده‌های دامی به یک شخص مجوز دهد، برخورد خواهیم کرد/ هر وارد کننده خودرو باید با یک نمایندگی خدمات پس از فروش قرار داد امضا کند
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص انحصار 50 درصدی یک شخص در واردات نهاده های دامی اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعات جدیدی در این زمینه به شورای رقابت نرسیده و کارشناسان ما در حال بررسی وضعیت واردات نهاده های دامی هستند.

وی افزود: پرونده رانت 650 میلیون یورویی همچنان در شورای رقابت باز است و کارشناسان ما چه در خصوص پرونده اول و چه در خصوص نامه اخیر نمایندگان مجلس در حال بررسی هستند.

رئیس شورای رقابت با اشاره به شرایط واردات نهادهای دامی به نسیم تصریح کرد: اگر واردات 50 درصد از نهاده های دامی توسط یک شخص حقیقی و یا حقوقی برای دیگران محدودیتی ایجاد کند، شورای رقابت می تواند ورود کند، اما اگر کسان دیگری می توانستند وارد کنند اما به هر دلیلی مقدار محدودی وارد کردند، نیازی به ورود شوراری رقابت نیست.
شیوا خاطرنشان کرد: اگر در بررسی های شورای رقابت مشخص شود که وزارت صنعت برای واردات 50 درصد از نهاده های دامی به یک شخص مجوز می دهد، مطمئنا با آن ها برخورد خواهیم کرد.

وی به آسیب های احتمالی انحصار در واردات نهاده های دامی اشاره و به نسیم بیان کرد: شخصی که انحصار واردات در نهاد های دامی را در اختیار دارد می تواند از از طریق پایین آوردن قیمت به رقبایش آسیب بزند و آن ها را از صحنه خارج کند.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: برای ورود بهتر شورای رقابت به این پرونده  لازم ست رقبای شخص وارد کننده اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار این شورا قرار دهند.

شیوا گفت: اعمال نظر انحصار کننده در واردات طبق قانون نوعی قیمت گذاری تهاجمی به حساب می آید و برخورد با آن جز وظایف شورای رقابت است.
وی در خصوص واردات خودرو هم بیان کرد: در حال حاضر وزارت صنعت اعلام کرده که انحصار در واردات خودرو شکسته شده است و هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند خودرو وارد کند.

رئیس شورای رقابت گفت: شرط واردات خودرو این است که وارد کننده یک توافقنامه برای خدمات پس از فروش با یک تشکیلات و یا شرکت امضا کند و نمایندگی ها هم ملزم هستند که این توافقنامه را با نرخی که وزارت صنعت اعلام کرده است یعنی 3 درصد قیمت خودرو امضا کنند.
شیوا اضافه کرد: بنابراین وضعیت واردات خودرو تفاوتی با گذشته نکرده و تنها مصرف کننده با داشتن خدمات پس از فروش بهره مند می شود.