hen.jpg

دعوای مرغی دو وزارتخانه سفره مردم را گران کرد

چاپ

خبرگزاری نسیمalt
اختلاف‌نظر مسئولان وزارتخانه‌های "جهاد کشاورزی" و "صنعت" در خصوص شکر و برنج این بار به تنظیم بازار مرغ هم سرایت کرده و قیمت مرغ را تا ۸۲۰۰ تومان افزایش داده/ مسئولان دو وزارتخانه چه کنایه‌هایی به یکدیگر زدند؟
انگار قرار نیست بین دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی رابطه ای توام با صلح و آرامش برقرار شود و اختلافات میان این نهاد مهم در تامین کالاهای اساسی و معیشت مردم همچنان ادامه دارد. یک روز کشمکش بر سر واردات شکر انجام می شود و فردای آن روز برنج دستاویز اختلاف میان این دو وزارتخانه می شود. شرکت بازرگانی دولتی و تنظیم بازار هم موارد دیگر اختلافی میان این دو وزارتخانه طی ماههای اخیر بود.

اما جدید ترین سوژه برای اختلاف میان همکاران حجتی و نعمت زاده گرانی مرغ است. دیروز دو نشست خبری مختلف در دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی صحنه رویایی دوباره مسئولان این وزارتخانه با یکدیگر بود. ابتدا سید محمود نوابی معاون نعمت زاده و زئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ساختمان خیابان سمیه وزارت صنعت به جمع خبرنگاران آمد و از هشدار این وزارتخانه به وزارت جهاد در خصوص گرانی مرغ در دو ماه قبل پرده برداری کرد تا نخستین شمشیر از سوی این وزارتخانه از نیام خارج شود.

نوابی با لحنی کنایه آمیز در خصوص گرانی مرغ گفت:«به مسئولان و بویژه وزارت جهاد کشاورزی گفته بودیم اما آقایان به ما اعلام کردند ناراحت نباشید ما مدیریت لازم را بر این بازار انجام خواهیم داد اما متاسفانه بازار این روزها با نوسانات قیمت روبه‌رو شده است.»
در صحنه ای دیگر از درگیری مسئولان این دو وزارتخانه این بار نوبت به نفر اول وزارت جهاد کشاورزی در ساختمان این وزارتخانه رسید که در این خصوص اظهار کند .

محمود حجتی در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت:« مردم نباید مرغ را به‌قیمت 8 و 9هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد، خریداری کنند در حال حاضر مرغ به‌قیمت 6هزار و 980 تومان به‌صورت گرم در تره‌بار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز 5هزار و 900 تومان در میادین تره‌بار به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»
وزیر جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از صحبت هایش در خصوص میوه با کنایه به مسئولان وزارت صنعت بیان کرد: عده ای سر و صدا به پا کردند که برای شب عید با کمبود مواجه خواهیم بود و در این زمینه جنگ روانی ایجاد کردند که فشار بیاورند و اقدام به واردات کنند.

اما مرد اول کشاورزی کشور در اظهار نظری دیگر علنا به وزارتخانه نعمت زاده حمله و بیان کرده: «وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار را در سطح کلان بر عهده دارد؛ به گونه ای تامین نیاز داخلی کشور را از طریق تولید داخلی یا واردات انجام دهد اما نظارت و تنظیم بازار در سطح خرده فروشی و اصناف وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»
جنگ لفظی روز گذشته مسئولان این دو وزارتخانه به همین ایام ختم نمی شود و طی هفته های اخیر مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت در مصاحبه های متعددی اعلام کرد که امسال تنظیم بازار میوه شب عید برای اولین بار بر عهده وزارت جهاد است و ما دخالت نمی کنیم.

اختلاف نظر شدید مسئولان این دو وزارتخانه یک بازنده دارد و آن هم مردم هستند که باید چوب ناهماهنگی و رقابت بی مورد این دو وزارتخانه برای تنظیم بازار را بخورند. محمد یوسفی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی استان تهران روز گذشته با انتقاد از عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص کمک به مرغداران گفت که عملی نشدن وعده آن ها شرایطی را فراهم کرده که قیمت مرغ حتی به 8200 تومان هم برسد.
باید منتظر ماند و دید در نهایت این دو وزارتخانه چه زمانی اختلافات خود را کنار می گذارند و بعد از قربانی کردن کشاورزان برنجکار و نیشکر کار، این بار قصد دارند مرغ سر سفره مردم در شب عید را هم گران کنند.