soy.jpg

پیش بینی صادرات 100 هزارتن گوشت مرغ طی سال آینده

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از پیش بینی صدور 100 هزار تن گوشت مرغ در سال 94 خبر داد و گفت: در حال حاضر سالانه بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که امسال حدود 65 هزارتن آن به کشورهای همسایه صادر شده است.
حسن رکنی در دیدار ژنرال بکی چله معاون وزیر کشاورزی، شیلات و جنگل داری آفریقای جنوبی، سفیر و هیات همراه در محل این وزارتخانه، ایران را جزء هفتمین تولیدکنندگان گوشت مرغ در جهان دانست و افزود: ایران طی دو سال اخیر در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسیده، هرچند که براساس برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، هر ساله برنامه افزایش تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار داریم تا علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد محصولات نیز به کشورهای متقاضی صادر شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال حدود 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که بیش از 60 هزار تن آن نیز صادر شده است.
وی ادامه داد: سالانه حدود 800 هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید می شود که عمده آن مربوط به گوشت گاو و گوسفند است زیرا به دلیل اعتقادات مذهبی، گوشت خوک در ایران تولید و مصرف نمی شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود یکصد هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می شود، گفت: در حال حاضر با توجه به بهره برداری از ظرفیت های خالی، میزان تولید این محصول نیز در داخل افزایش یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 75 هزار تن عسل و 8 میلیون و 260 هزار تن شیر خام در کشور تولید می شود که سرانه مصرف آن حدود 100 کیلوگرم برآورد شده است.

رکنی با اشاره به صادرات 500 هزار تنی شیر و فرآورده های لبنی طی سال گذشته، گفت: ایران در سه محصول پروتئینی گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر خام مازاد مصرف دارد که بخشی از آنها را صادر می کند و تنها مقدار کمی گوشت قرمز وارد می کند.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر ایران در زمینه تولید و پرورش بوقلمون، اردک و به تازگی شترمرغ اقدامات مناسبی انجام داده است.
وی اضافه کرد: در گذشته مبادلات اقتصادی در بخش شترمرغ با آفریقای جنوبی وجود داشت که امیدواریم مذاکرات در این بخش به نتیجه برسد و همکاری ها ادامه پیدا کند.

رکنی ادامه داد: میانگین سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران دو برابر دنیا یعنی حدود 25 کیلوگرم برآورد شده است.
وی از اجرای موفق طرح زنجیره تولید که زمینه صادرات را فراهم کرده، خبر داد و اظهار داشت: حلقه های زنجیره طیور در کشور از جمله لاین، اجداد، مادر و گوشتی وجود دارد که برای تکمیل این زنجیره نیازمند واردات بخشی از آنها هستیم.

وی درباره بهداشت محصولات دامی و طیور کشور گفت: سلامت دام و طیور و محصولات دامی و پروتئینی توسط سازمان دامپزشکی کشور که متولی سلامت است، تضمین شده؛ بنابراین تمام استانداردهای لازم رعایت شده است.
وی رعایت استانداردهای بین المللی و کیفیت مناسب گوشت ایرانی را از جمله عوامل صادرات محصولات ایرانی برشمرد و گفت: در همین راستا تاکنون دو محموله گوشت مرغ به آفریقای جنوبی صادر شده است.

برنامه انتقال دانش پرورش شترمرغ و کشت ذرت به ایران

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام با بیان آنکه از نقش آفریقای جنوبی در توسعه قاره آفریقا آگاهی داریم، ابراز امیدواری کرد که حضور دوباره این هیات زمینه ساز توسعه بیشتر روابط میان دو کشور شود.

رکنی تصریح کرد: در نشست مشترکی که بین هیات آفریقایی و مسئولان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، توافق های اولیه برای استفاده از تجارب این کشورها در زمینه پرورش شترمرغ و واردات جوجه یکروزه آن و همچنین کشت ذرت حاصل شد.
وی افزود: تاکنون 11 اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی برگزار شده و امیدواریم یادداشت تفاهم مشترک را در دوازدهمین اجلاس کمیسیون کشاورزی تجربه کنیم.

به گفته وی، در زمینه های باغبانی، شیلات، دام و طیور و مکانیزاسیون مذاکراتی انجام شده و به تازگی هیاتی از ایران به آفریقای جنوبی برای پرورش شترمرغ و استفاده از تجارب این کشور و همچنین موضوع کشت ذرت رهسپار شدند.
رکنی ادامه داد: به دنبال فرصت و مزیت های دو کشور هستیم تا بتوانیم تعاملات سازنده ای در بخش اقتصادی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: از آنجا که سالانه میلیون ها تن ذرت وارد کشور می شود، نیاز است که بذرهای هیبرید ذرت مقاوم به شوری، خشکی و کم آبی مورد تبادل قرار گیرد، چرا که آفریقای جنوبی در تولید پرورش ذرت دارای پتانسیل بسیار بالایی است.
وی گفت: گسترش همکاری های دو جانبه در راستای افزایش تعاملات اقتصادی را در برنامه داریم که در بخش شترمرغ از تجربیات کشورهای آفریقایی استفاده شود.

 در این دیدار طرفین آفریقای جنوبی نیز گزارشی از عملکرد تولید محصولات دامی مبنی نیز ارایه دادند.
براساس این گزارش، تولیدات دامی آفریقای جنوبی 50 درصد تولیدات کشاورزی این کشور را تشکیل می دهد که 17 درصد تولیدات دامی مربوط به تولید گوشت مرغ می شود.
همچنین این کشور با 48.6 میلیون نفر مصرف کننده گوشت مرغ دارای سرانه مصرف حدود 33 کیلوگرم است.
آفریقای جنوبی یکی از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز گاو، گوسفند و بز است اما در زمینه عسل هیچ تولیدی ندارد و یکی از بزرگترین واردکنندگان بزرگ عسل دنیا به شمار می رود.