wheat.jpg

کاهش 200 تومانی نرخ مرغ /صادرات به روسیه مقرون به صرفه نیست

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
 رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، به کاهش 200 تومانی قیمت مرغ زنده نسبت به مدت مشابه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بالا بودن حجم تولید و عرضه گوشت مرغ موجب افت قیمت این محصول در بازار شده است.
محمد یوسفی افزود: طی این هفته، قیمت گوشت مرغ زنده در محل مرغداری با قیمت 4 هزار تا 4 هزار و 100 تومان، در کشتارگاه 5 هزار و 700 تومان و در خرده فروشی ها بین 5 هزار و 800 تا 6 هزار و 500 تومان خریداری شد.

وی اظهار داشت: در حالی که قیمت گوشت مرغ زنده در محل مرغداری ها طی هفته گذشته 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 400 تومان خریداری شده بود آمارها کاهش 200 تومانی نرخ مرغ را در این مدت نشان می دهد.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضای خرید گوشت مرغ را ارایه مرحله دوم سبد کالایی دولت به خانواده های بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ذکر و تصریح کرد: چون در این سبد کالا گوشت مرغ نیز وجود دارد مردم ترجیح می دهند گوشت مرغ مجانی دریافت کنند تا برای این محصول مبلغی بپردازند.
به گفته وی، برای مرحله دوم سبد کالایی دولت حدود 30 هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز را تامین کرده است.
یوسفی افزود: برای حمایت از صنعت طیور نیاز است دولت یارانه ای به تولید اختصاص دهد تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، درباره عملیاتی نشدن صادرات گوشت مرغ به روسیه، گفت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید و حمل و نقل صادرات گوشت مرغ به روسیه برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی مقرون به صرفه نیست.
یوسفی تصریح کرد: روسیه انتظار دارد گوشت مرغ تولیدی ایران به قیمت گوشت مرغ تولیدی برزیل به این کشور عرضه شود که به دلیل تفاوت های موجود میان هزینه های تمام شده تولید در دو کشور تحقق چنین چیزی ممکن نیست.

وی اظهار داشت: هر کیلوگرم گوشت مرغ برزیل با قیمت 2 دلار تا 2.1 دلار به روسیه صادر می شد.
وی افزود: این در حالی است که هزینه های تمام شده تولید گوشت مرغ در ایران بیش از هزینه های تولید گوشت مرغ در برزیل است چرا که نهاده های طیور مورد نیاز کشور از جمله ذرت و کنجاله سویا از برزیل خریداری و وارد می شود و در واقع بابت هر تن نهاده طیور 70 دلار هزینه حمل و نقل می پردازیم که همین امر در قیمت تمام شده مرغ تولیدی کشور نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: در واقع 70 درصد قیمت گوشت مرغ تولیدی کشور ما به نرخ تمام شده نهاده های طیور وارداتی بستگی دارد.
به گفته یوسفی، در حال حاضر هرکیلوگرم مرغ تولید کشورما نیز می تواند بدون درنظر گرفتن هزینه حمل ونقل بین 2 دلار تا 2 دلار و 10 سنت به روسیه صادر شود اما صادرات این محصول با احتساب هزینه حمل ونقل 1400 تا 1500 تومان برای تولید کنندگان و تجار صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اگر قیمت مرغ صادراتی را با دلار فعلی حدود 7 هزار تومان در نظر بگیریم با کسر 1500 تومان بابت هزینه حمل ونقل برای هر کیلوگرم مرغ حدود 5 هزار و 400 تومان باقی می ماند که با توجه به بالا بودن قیمت مرغ در بازار داخل دیگر صادرات آن اقتصادی نخواهد بود.
وی معتقد است؛ دولت باید برای افزایش تولید و صادرات با ارایه مشوق های صادراتی و یا پرداخت یارانه به تولید، بتواند تولید و صادرات این محصول را اقتصادی کند در غیر این صورت امکان صادرات این محصول با قیمت مورد نظر تجار روسی ممکن نیست.