chick.jpg

کاهش خرید ایران بازار کنجاله هند را از رونق انداخت

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
درحالی که ایران به کنجاله سویای ارزان در بازار آمریکای جنوبی دسترسی پیدا کرده است منابع هندی پیش بینی می کنند صادرات کنجاله سویای هند در سال آینده به کمترین رقم در ۲۶ سال گذشته برسد.
به نقل از رویترز، مقامات صنعتی گفتند، در حالی که کاهش تحریم ها علیه ایران به این کشور اجازه داده تا کنجاله سویای مورد نیاز خود را با قیمتی پایین تر از آمریکای جنوبی تهیه کند، صادرات این محصول هند در یک سال منتهی به ماه مارس به پایین ترین رقم در 26 سال گذشته خواهد رسید.

پایین آمدن میزان صادرات کنجاله سویای هند می تواند قیمت کنجاله سویا در بازارهای داخلی هند را نیز کاهش دهد.
شرکت روچی سویا اینداستریز، بزرگترین شرکت فرآوری کنجاله سویای هند اعلام کرد، صادرات کنجاله سویای هند در سال 15/2014 ممکن است به 800 هزار تن برسد، که پایین ترین رقم از سال 89/1988 تاکنون است.
داویش جین، رئیس اتحادیه فرآوری کنندگان کنجاله سویا در هند نیز پیش بینی کرده که میزان صادرات این محصول به دلیل بالا بودن قیمت ها از 2.8 میلیون تن در سال قبل، به حدود 800 هزار تن برسد.
به گفته جین، حتی پس از کاهش 25 درصدی قیمت کنجاله سویای هند از زمان شروع کاشت در ماه ژوئن، قیمت کنجاله سویای این کشور 5 تا 10 درصد بیشتر از محصول تولیدی در آرژانتین و برزیل است.
در نتیجه، خریداران عمده کنجاله سویای هند نظیر ایران و ژاپن از معامله با این کشور امتناع می کنند.
هند با بهره گیری از فرصت تحریم معاملات دلاری با تهران، توانسته بود انحصار تجارت کنجاله سویا با این کشور را در اختیار بگیرد و محصول تولیدی خود را با قیمتی بالاتر به ایران بفروشد.
هند بخشی از بدهی نفتی خود به ایران را به روپیه پرداخت می کرد و ایران از آن پول برای خرید سایر کالاها از هند استفاده می کرد.
اما با انعقاد توافق موقت هسته ای در نوامبر 2013، که موجب کاهش بخشی از تحریم ها علیه ایران شد، انحصار خرید کنجاله سویا از هند شکسته شد.
جین افزود: «اکنون از زمانی که تحریم ها کاهش یافته، ایران دیگر آماده پرداخت قیمتی بالاتر از قیمت های جهانی نیست.... این کشور کنجاله سویا را با قیمتی پایین تر از کشورهای آمریکای جنوبی خریداری می کند.»
هند در بازه زمانی آوریل تا دسامبر سال گذشته، 140 هزار و 400 تن کنجاله سویا به ایران صادر کرد، در حالی که این رقم در سال 14/2013، 1.23 میلیون تن بود.