chick.jpg

صادرات 25 هزار تن گندم دروم به ترکیه

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در حالی که هدف‌گذاری برای صادرات 200 هزار تنی مازاد گندم دروم در دستور کار است، به‌عنوان نخستین محموله 24 هزار و 772 تن گندم کیفی دروم (سمولینا) به کشور ترکیه صادر شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از پایان عملیات بارگیری نخستین کشتی حامل گندم کیفی دوروم (سمولینا) تولید داخل به وزن 24 هزار و 772 تن جهت صادرات به کشور ترکیه خبر داد و اعلام کرد: سمولینا فرآورده‌ای حاصل آسیابانی گندمی خاص به نام دوروم است و ماده اولیه اصلی تولید ماکارونی بوده و دارای رنگدانه‌های طبیعی زردرنگ و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که دارای مقادیر فراوانی ویتامین، پروتئین، املاح و مواد مغذی مفیدی است و باعث افزایش کیفیت محصولات خمیری، که با آن تولید می‌گردند، می‌شود.

علی قنبری افزود: با توجه به تولید مازاد بر مصرف گندم دوروم داخلی، مجوز صادرات 50 هزار تن از این نوع گندم از ستاد تدابیر ویژه و کارگروه تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی دریافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و باتوجه به تفاوت زمانی برداشت محصول ایران با دیگر کشورها و امکان کسب حداکثری مزیت رقابتی در بازارهای هدف، قرارداد صدور 50 هزار تن گندم دوروم به ترکیه منعقد شده که نخستین محموله آن به میزان 24 هزارو 772 تن در بندر امام خمینی بارگیری و آماده حمل شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، با بیان اینکه قیمت بالای جهانی گندم دوروم باعث شد که تولیدکنندگان ماکارونی داخلی از خرید گندم‌های این شرکت استقبال چندانی نکنند، ادامه داد: باتوجه به مزیت نسبی صادرات این محصول، این شرکت اقدام به رصد و کشف بازارهای متقاضی کرد که ترکیه نخستین بازار هدف جهت صادرات گندم دوروم داخلی است.

قنبری از صادرات آرد، روغن و شکر سفید تصفیه شده حاصل از محل واردات گندم، روغن خام و شکرخام به کشورهای هدف در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با انجام واردات موقت کالاهای خام اساسی و فرآوری و صادرات آنها، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای کشور، از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های داخلی استفاده بهینه خواهد شد که اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری برای کشور را به‌دنبال دارد.
وی از برنامه‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق صدور سایر کالاها خبر داد و یادآور شد: 15 کشور همسایه ایران ازجمله بازارهای هدف این شرکت هستند.
قنبری تأکید کرد: بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم برای صادرات مستقیم ومجدد انواع کالاهای اساسی و غیراساسی شامل گندم، برنج، روغن نباتی، شکرسفید، مرغ، میوه و تره‌بار، حتی ماهی، میگو، کنسرو و قارچ از محل تولید داخلی و یا واردات و صدور مجدد، صورت گرفته است.

واردات گندم برای تأمین ذخایر و صادرات مازاد آن برای ارزش افزوده انجام شد

مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران در توضیح صادرات گندم در مقابل واردات این محصول که رکورددار محصولات وارداتی طی 10 ماه گذشته بوده است، گفت: این شرکت در سال زراعی گذشته 6.7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است و از آنجا که مطابق دستور رئیس جمهوری باید ذخیره حداقل شش‌ماهه‌ای برای گندم در کشور داشته باشیم، نیاز بود که پنج میلیون تن دیگر به این رقم اضافه شود.
حسین داستان افزود: بنابراین 11.5 میلیون تن گندم باید در کشور وجود داشته باشد که حدود 9 میلیون تن آن برای مصارف خبازی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نیاز به این واردات وجود داشت، اما از آنجا که بیش از 200 هزار تن مازاد گندم دروم در کشور وجود داشت، صادرات آن به کشورهای همسایه‌ای چون ترکیه و عراق در دستور کار قرار گرفت.
داستان تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش ارزش افزوده برای محصولات مختلف همچون گندم ضروری است، بنابراین برخی محصولات به کشور وارد می‌شود و پس از فرآوری و تبدیل شدن به مواد غذایی مختلف، صادرات آن از سر گرفته می‌شود.