hen.jpg

ذرت کار مهابادی، برای دومین سال متوالی نمونه استانی و ملی شد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
پنجشنبه-ذرت کار مهابادی، با برداشت 18 تن و 271 کیلو ذرت از هر هکتار زمین، توانست ضمن شکستن رکورد سال گذشته خود با 18 تن در هر هکتار، بازهم عنوان کشاورز نمونه آذربایجان غربی و کشور را کسب کند تا یکی از تجلیل شوندگان امسال در سالن اجلاس سران باشد.
در حالی که با اعلام نظر مصطفی آقایی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات کشاورزی مبنی بر جزییات آیین امسال تقدیر از نمونه های بخش کشاورزی شمارش معکوس برگزاری این مراسم کلید خورد؛ «تورج شمس برهان»، مسوول اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی مهاباد نیز در روز پنجشنبه و پس از اعلام پیشتازی آذربایجان غربی در نمونه های بخش کشاورزی از سوی معاون ترویج استان یاد شده، در گفت و گویی جداگانه افزود: این کشاورز موفق «سلیم معروفی» نام دارد که ساکن روستای کوسه کهریز از توابع مهاباد است و با برداشت این میزان محصول، توانست عنوان کشاورز نمونه آذربایجان غربی و حتی کشور را کسب کند.

وی اظهار کرد: این ذرت کار مهابادی در مجموع امسال موفق شده است از 57 هکتار از اراضی زیر کشت، بیش از یک هزار و 41 تن محصول ذرت به دست آورد.

شمس برهان با بیان این که موفقیت یاد شده از لحاظ کیفیت و کمیت محصول توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و بر اساس معیارهای فنی مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید است، استفاده صحیح از شیوه های مدرن آبیاری تحت فشار، استفاده از بذور مرغوب، استفاده از یافته های آموزشی و تحقیقاتی، شرکت مداوم در کلاس های آموزشی، مشاوره های مستمر با کارشناسان جهاد کشاورزی در استفاده از بذور مناسب و کودهای شیمیایی را از دلایل موفقیت این ذرت کار نمونه مهابادی عنوان کرد.
وی گفت: این کشاورز مهابادی در حالی توانسته است از هر هکتار بیش از 18 تن محصول برداشت کند که میانگین برداشت ذرت دانه ای در هر هکتار تنها 9 تن است.

البته در حالی باز هم سلیم معروفی در 49 سالگی و برای دومین سال متوالی زراعی حایز رتبه نمونه استانی و کشوری می شود که سال قبل از آن هم (سال زراعی92 -91)، کشاورزی به نام کوروش کریمی، با برداشتی به مراتب بیشتر از سلیم معروفی- یعنی  19و 5 دهم تن ذرت - به عنوان ذرت کار نمونه در سطح استان آذربایجان غربی معرفی شده بود.
مسوول اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی مهاباد که نمی توانست خشنودی اش را از موفقیت کشاورزان آن استان و به ویژه شهرستان مهاباد پنهان کند، افزود: کشاورزان این شهرستان در سال جاری توانسته اند به موفقیت های زیادی در سطح کشور نایل شوند، به طوری که حدود 10 درصد از نمونه های کشور و 60 درصد از نمونه های کشوری آذربایجان غربی به شهرستان مهاباد تعلق گرفته است.