corn.jpg

آنفلوآنزای طیور هنوز تایید نشده است

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 درحالی که مسئولان محیط زیست آستارا از تحویل گرفتن قوی مهاجر مشکوک به آنفلوآنزای مرغی در این منطقه خبر داده‌اند، سازمان دامپزشکی اعلام کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر وجود این بیماری به سازمان ارسال نشده است.
شهروز قلی‌نژاد – رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا – در خصوص تماس با پرندگان با بیماری مشکوک هشدار داده و گفته که در پی سرد شدن تدریجی هوا و ورود گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آبگیر‌های منطقه، یک قوی بیمار که در یکی از روستاهای ساحلی این شهرستان زمین‌گیر شده بود، توسط یکی از اهالی طبیعت‌دوست برای مداوا به اداره محیط زیست تحویل داده شد.

وی افزود: علائم اولیه در این پرنده شباهت بسیار زیادی به آنفلوآنزای مرغی دارد و تا حصول نتیجه آزمایش اداره دامپزشکی آستارا، پرنده مذکور در مرکز اورژانس پناهگاه طبیعت‌گردی لوندویل در قرنطینه نگهداری می‌شود.

البته فرشاد زین‌العابدین تهرانی – مدیر کل مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی - در این باره به ایسنا اظهار کرد که تاکنون گزارشی برای تایید بیماری به سازمان دامپزشکی ارسال نشده است.
به گفته وی طرح پایش بیماری‌های دامی در هر یک از استان‌ها به صورت مجزا انجام می‌شود و پاییز هر سال نمونه‌برداری‌های متعددی از مرغداری‌ها، طیور بومی استان‌ها و حیات وحش انجام می‌شود که در صورت مشکوک بدون این نمونه‌برداری‌ها تست‌های تکمیلی بر روی آنها صورت می‌گیرد.

مدیر کل مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی ادامه داد: در صورت مثبت بودن نتایج تست‌های تکمیلی مبنی بر وجود هرگونه بیماری گزارش مورد نظر به معاونت بهداشت و پیشگیری برای واکسیناسیون، قرنطینه و دیگر اقدامات لازم ارسال می‌شود.
زین‌العابدین تهرانی تاکید کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع آنفولانزای مرغی در کشور نداشته‌ایم و پیگیری‌های لازم جهت تشخیص و شناسایی این بیماری انجام می‌شود.