soy.jpg

افزایش دو برابری قیمت ذرت علوفه در آستانه برداشت

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

در آستانه فصل برداشت ذرت علوفه‌ای، نرخ این محصول نسبت به سال گذشته افزایش دوبرابری داشته و به قیمت هر کیلوگرم 200 تومان رسیده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اعلام این خبر گفت: در ابتدای فصل برداشت، قیمت ذرت علوفه‌ای نسبت به سال گذشته افزایش دوبرابری داشته است که این امر نگرانی‌های جدیدی برای دامداران - به خاطر افزایش هزینه‌های تولید - ایجاد خواهد کرد.

سعید سلطانی سروستانی افزود: هر کیلوگرم یونجه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته و به قیمت هر کیلوگرم 800 تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: دامداران در فصل برداشت به‌طور معمول علوفه مورد نیاز خود را برای یک سال خریداری می‌کنند، اما به‌دلیل مشکلات نقدینگی دامداران ناشی از عدم دریافت مطالبات خود، برخی موفق به خرید علوفه مورد نیاز یک‌ساله نشده‌اند یا برای انجام این کار اقدام به کشتار دام‌های خود کرده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ادامه داد: در سال جاری هزینه‌های حمل و نقل 35 درصد، دستمزد 30 درصد و هزینه‌های عمومی افزایش داشته است، اما نرخ خرید شیر خام نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
سلطانی سروستانی تصریح کرد: در بخش دام و طیور سالانه به 60 میلیون تن علوفه نیاز داریم که 40 میلیون تن آن شامل علوفه‌های خبشی و پرحجم، نظیر کاه و کلش، یونجه و ذرت علوفه‌ای و 20 میلیون تن آن شامل کنسانتره می‌شود که هفت میلیون تن آن وارداتی است.
وی یادآور شد: دامداران از سال گذشته پنج ماه و در سال جاری 300 میلیارد تومان از شش ماه نخست سال و 450 میلیارد تومان از شش ماه دوم سال برای مابه‌التفاوت نرخ شیر خام مطالبه دارند.
سلطانی سروستانی تأکید کرد: عصر امروز جلسه‌ای محرمانه با معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای حل و فصل مشکلات دامداران برگزار می‌شود.