hen.jpg

اخطار سازمان دامپزشکي به 17 کارخانه توليد خوراک دام

چاپ

باشگاه خبرنگارانalt

رئيس سازمان دامپزشکي کشور گفت: 17 کارخانه توليد خوراک دام به علت رعايت نکردن موازين و استانداردهاي بهداشتي اخطار گرفتند و پس از اصلاح خط توليد بازگشايي شدند.
مهدي خلج در حاشيه نخستين همايش ملي سم شناسي و مسموميت هاي دامي که امروز در سالن حامدي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران با حضور اساتيد و متخصصان برگزار شد با اشاره به اينکه 22 کارخانه توليد خوراک دام در کشور فعال است، افزود: کارشناسان سازمان دامپزشکي پس از نمونه برداري و آزمايش خوراک دام توليد شده در اين کارخانجات محصول توليدي 17 کارخانه را ناسالم اعلام کردند.

وي گفت: براساس نتايج آزمايشات در موادمعدني خوراک دام توليدي ميزان فلزات سنگين بيش از حد مجاز بود که به همين علت خط توليد اين کارخانجات تا زمان اصلاح مواد متوقف شد.
رئيس سازمان دامپزشکي کشور افزود: 17 کارخانه اي که اخطار دريافت کردند پس از اصلاح موادمعدني توليد خوراک دام و دريافت تاييديه سلامتي از آزمايشگاه هاي ناظر سازمان دامپزشکي دوباره فعال شدند.
خلج گفت: سازمان دامپزشکي کشور بطور جدي خوراک دام توليدي در تمام کارخانجات کشور را از لحاظ بهداشتي و سلامت به صورت مستمر پايش خواهد کرد.
وي افزود: توليد فرآورده خام دامي سالم مستلزم توليد و مصرف خوراک سالم و بهداشتي است و اين مهم در اولويت سازمان دامپزشکي قراردارد.

رئيس سازمان دامپزشکي کشور همچنين از اجراي طرح پايش سلامت آبزيان پرورشي خبر داد و گفت: هم اکنون نمونه برداري و آزمايش ماهيان سردآبي پرورشي در سراسر کشور آغاز شده است و در صورتي که در مراکز پرورشي از خوراک "مالاشيت گرين" استفاده شده باشد آبزيان معدوم مي شوند.
خلج افزود: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده از اين پس خوراک دام توليدي در کارخانجات پس از بسته بندي و تاييديه بهداشتي برچسب دريافت مي کنند.

وي گفت: براي توليد خوراک دام بهداشتي با کيفيت بالا در يک برنامه تشويقي قرار است
کارخانجات کوچک که ساختار مناسبي ندارند تعطيل شوند و کارخانجات بزرگ که از تجهيزات پيشرفته و دانش روز براي توليد خوراک دام استفاده مي کنند مورد حمايت قرار گيرند.
رئيس سازمان دامپزشکي کشور افزود: کنترل و پايش مستمر خوراک دام از ضروريات است در غير اين صورت 14 عامل بيماري زاي دام از طريق خوراک دام قابل انتقال است.

خلج گفت: سال گذشته از تمام فرآورده هاي دامي و خوراک دام نمونه برداري شد و 38 هزار و 500 مورد آزمايش نيز براي ارزيابي آلاينده ها انجام گرديد.
در اين همايش از فعالان عرصه دامپزشکي کشور و استاد پيشکسوت دامپزشکي کشور دکتر تقي تقي پور بازرگاني تقدير شد.