hen.jpg

اختصاص سالانه 4ميليارد دلار جهت واردات دانه هاي روغني

چاپ

خبرگزاری آریاalt

معاون برنامه‌ريزي اقتصادي وزير جهاد کشاورزي گفت: سالانه 4ميليارد دلار ارض صرف واردات روغن و دانه هاي روغني به کشور مي شود.
 عبدالمهدي بخشنده گفت:طبق يک برنامه زمانبندي شده قرار است تا 10سال آينده 70درصد،نياز کشور به دانه هاي روغني در کشور تامين شود.وي گفت: وزارت جهادکشاورزي به دولت پيشنهاد داده تا قيمت خريد تضميني گندم براساس کيفيت توليد افزايش يابد و به هر ميزان کشاورزان، گندم را با پروتئين و گلوتن بالاتر توليد کنند، وجه بيشتري به ازاي گندم توليدي دريافت خواهند کرد.

بخشنده با بيان اينکه تشويق کشاورزان به توليد کيفي گندم در دستور کار اين وزارتخانه قرار دارد، افزود: در حال حاضر ميانگين پروتيئن گندم توليدي کشور 11 درصداست که هم اکنون در حال تهيه يک پيشنهاد به دولت هستيم تا آن دسته از کشاورزان که گندم را با پروتئين بيشتري توليد مي کنند، مبلغ بيشتري نسبت به نرخ 1155 توماني گندم دريافت کنند.
معاون برنامه‌ريزي اقتصادي وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: دولت تدبير و اميد با عنايت ويژه رئيس جمهور براي تأمين امنيت غذايي کشور با پيشنهاد وزارت جهاد کشاورزي که برنامه‌هاي وسيعي را تدوين و تصويب کرده است 10 ميليارد دلار را در يک برنامه 4 ساله براي احداث زيربناي اراضي و احداث شبکه آبياري در سطوحي حدود يک ميليون هکتار را هدف گذاري کرده است.
وي افزود: اميدواريم با تعيين الزامات برنامه ارائه شده براي ارتقاي بهره‌وري در اراضي تحت بهره‌برداري موجود که از زيربخش‌هاي زراعت، باغباني، دامداري و شيلات در يک افق 10 ساله تراز منفي 8 ميليارد دلاري بخش کشاورزي را مثبت نموده و پايداري تأمين کالري مورد نياز آحاد جامعه را به حداقل به ميزان 80 درصد از طريق توليدات داخلي کشور و باقيمانده 20 درصد را از محل واردات تأمين کنيم.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهادکشاورزي درباره کشت فراسرزميني با توجه به مذاکرات ژنو، گفت: در صورتي که مذاکرات ژنو به توافق نرسد نيز تاثيري بر کشت فراسرزميني ايران در کشورهاي ديگر ايجاد نخواهد شد.
وي افزود: علاوه بر کشت فراسرزميني در روسيه، مذاکراتي درباره اين نوع کشت در آمريکاي جنوبي و قزاقستان صورت گرفته است، ضمن آنکه تحريم ها نيز مانعي براي کشت فراسرزميني نخواهد بود.
بخشنده افزود: بايد به اين نکته توجه شود که توسعه ظرفيت بايد مرکز ثقل نوع نگاه به اين نوع نظام بهره‌برداري باشد. در توسعه ظرفيت با فرصت‌سازي و تسهيل دسترسي به دانش، تکنولوژي و منابع مالي مورد نياز، ترغيب کشاورزان خانوادگي به مشارکت هر چه بيشتر در فرايند توسعه، فضاسازي مناسب براي يادگيري مستمر و فراگير و مادام‌العمر اتفاق بيفتد و قدرت تشکيلاتي، چانه‌زني و رقاب‌پذيري و مسئوليت پذيري و پاسخگويي آنها در فرايند توسعه افزايش يابد.