soy.jpg

پیش‌بینی تولید 180 هزار تن پنبه به رغم گذراندن دوره خشکسالی

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در حالی که خشکسالی بخشی از کیفیت و کمیت محصول پنبه را تحت تأثیر قرار داده است، پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در کشور به 180 هزار تن برسد.
مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: سطح زیر کشت پنبه در سال جاری حدود 90 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود 180 هزار تن محصول برداشت شود.مسعود وجدانی‌فرد افزود: اگر خشکسالی‌های امسال نبود، به‌طور قطع بیش از 200 هزار تن محصول پنبه در کشور برداشت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که طول دوره رشد کوتاه‌تر می‌شود، به‌طور قطع بر کیفیت و کمیت محصول تولیدی نیز اثر خواهد گذاشت، بدین‌ترتیب در سال جاری که محصول پنبه در دو چین برداشت شده، از میزان کیفیت و کمیت کاسته می‌شود.
وجدانی‌فرد ادامه داد: آفات و بیماری‌ها در سال‌های خشک افزایش می‌یابد، اما در سال جاری به‌دلیل آنکه محصول سریع‌تر برداشت شده است، خسارتی در این زمینه وارد نشده است.

سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه به 8500 هکتار می‌رسد

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره چغندرقند تصریح کرد: چغندرقند محصولی بهاره است و مصرف آب بالایی دارد که کشت پاییزه آن با توجه به رهنمودهای مؤسسه تحقیقات چغندرقند در کشور اجرایی می‌شود.
وی یادآور شد: هدف‌گذاری شده که در کشت پاییزه حدود 60 هزار هکتار به زیر کشت چغندرقند برود، در حالی که سال گذشته در سطح سه‌هزار هکتار با همکاری کارخانه‌های قند، این کشت انجام شد.
وجدانی‌فرد تأکید کرد: امسال هدف‌گذاری شده که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و طرح افزایش ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی هشت‌هزار و 500 هکتار به زیر کشت چغندرقند پاییزه برود که تهیه و تدارکات بذر، کود و سایر ملزومات فراهم شده است.
وی اظهار داشت: ارقام چغندرقند قابل توصیه در کشت پاییزه در مقابل بولتینگ (به گل رفتن در سال نخست) مقاوم است.
وجدانی‌فرد همچنین گفت: در تناوب کشت پس از غلات، محصولات دیگری همچون چغندرقند و کلزا در نظر گرفته شده است که این امر کمک می‌کند آفات و بیماری‌ها کاهش یابد.

 

صرفه‌جویی 2.1 میلیارد مترمکعبی آب در افق 1404 تنها در کشت پاییزه چغندرقند
 

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشت پاییزه چغندرقند باعث می‌شود که در هر هکتار، شش‌هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سطح زیر کشت چغندرقند به 60 هزار هکتار برسد، در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود که 2.1 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب به‌وجود آید.
وجدانی‌فرد با اعلام اینکه سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در سال آینده هشت‌هزا رو 500 هکتار پیش‌بینی شده است، ادامه داد: با مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند تفاهم‌نامه‌هایی برای تأمین بذور مقاوم و مناسب در مناطق مستعدی چون خوزستان، ایلام، خراسان شمالی و رضوی، فارس، قسمتی از کرمان، گلستان، اردبیل، دشت مغان و لرستان منعقد شده است.
وی تصریح کرد: کود، بیمه و تسهیالت مورد نیاز برای کشت پاییزه چغندرقند نیز فراهم شده است، به‌گونه‌ای که دو میلیون و 500 هزار تومان برای هر هکتار سرمایه در گردش پیش‌بینی شده است که در مجموع رقمی معادل 250 هزار میلیون ریال برای سال جاری را شامل می‌شود.
وجدانی‌فرد در پایان یادآور شد: برای سال جاری، تهیه، تأمین و تدارک ملزومات مورد نیاز کشت چغندرقند پاییزه برای 10 هزار هکتار انجام شده، در حالی که هدف سال جاری هشت‌هزار و 500 هکتار است.