chick.jpg

ارز آوري پاي مرغ در خوزستان

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

بسیاری از ما شاید تاکنون پای مرغ را عضوی بی ارزش و ضایعاتی می دانستیم ولی باید بدانیم پای مرغ علاوه بر اینکه یکی از غنی ترین منابع کلسیم، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی برای بدن محسوب می شود، ارزش اقتصادی هم دارد.
پای مرغ در خوزستان به صنعتی تبدیل شده است که علاوه بر اشتغالزایی، سود آوری هم دارد.مدیر کارگاه تولیدی پای مرغ در خوزستان می گوید: اواخر دهه 70 یک واحد دامپروری در استان راه اندازی کردم و در سال 87 این واحد را به پرورش دام و طیور تبدیل و از سال 90 شروع به صادرات پای مرغ کردم.

آقای عساکره با اشاره به اینکه ما اقتصاد مقاومتی را اینگونه معنی کرده ایم که روی پای خود بایستیم، می افزاید: صادرات پای مرغ سالانه بیش از 8 میلیون دلار ارز آوری دارد .
وی اضافه می کند : پای مرغ های ذبح شده را از کشتارگاه های استان خریداری و پس از جدا سازی ، بسته بندی می کنیم و سپس آن را به کشور های آسیای شرقی همچون چین، ویتنام و تایلند صادر می کنیم.
آقای عساکره می گوید: مواد اولیه که به کارخانه ارجا می شود، از موادی است که قبلاً در کشتارگاه های طیور به عنوان یک معضل بود و هزینه های زیادی برای دفع آن صرف می شد تا از چرخه مواد غذایی حذف شود .
وی می افزاید: ظرفیت واحد تولیدی ام بالاست ولی پای مرغ روزانه 5 تن تولید می کنم و اگر مواد اولیه به موقع به کارخانه برسد تا روزی 10 تن هم می توانم صادر کنم.
صادرات سالانه این واحد تولیدی اکنون بین هزار و 300 تا هزار و 700 تن پای مرغ است .
خانم دکتر باجلان کارشناس دامپزشکی خوزستان می گوید: پای مرغ منبع غنی کلسیم است و از ژلاتین موجود در آن در صنعت و لوازم آرایشی استفاده می شود، همچنین مردم شرق آسیا به صورت خوراکی از این محصول زیاد استفاده می کنند.
وی می افزاید: پای مرغ در درمان بیماری های چون پوکی استخوان ،ترمیم مفاصل، ضعف بدن، کمر درد ، شکستگی ها و کنترل فشار خون بسیار مفید است.
آقای ریاحی فر مدیر داخلی کارخانه با اشاره به اینکه بیشتر افراد شاغل در این کارخانه از افراد معرفی شده کمیته امداد و بهزیستی هستند، می گوید: تا کنون برای 75 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده و افرادی که در اینجا مشغول به کارند همگی سرپرست خانوار هستند .
خانم اصغر زاده یکی از کارگران خط تولید می گوید: بهزیستی من را به این کارخانه معرفی کرد و الان سه سال است که در اینجا مشغول به کارم و بیمه نیز هستم.
خانم دیگری می گوید: من قبل از اینکه در این کارخانه مشغول به کار شوم، بیکار بودم و الان از حقوق و مزایا و شغلم راضی هستم و ازاین راه به خانواده ام کمک می کنم.
پا و پنجه مرغ در کشورهایی همچون کره، چین، جامائیکا، آفریقای جنوبی، پرو، مکزیک، فیلیپین و ویتنام به عنوان یک ماده‌ غذایی روزانه استفاده می‌شود و همین امر می تواند فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کند تا با صادرات اینگونه محصولات به صنعت کشور کمک کنند.