wheat.jpg

نهاده‌های کشاورزی گران نمی‌شود

چاپ

خبرگزاری فارسalt

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: امسال دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و بذر ندارد و کود مورد نیاز برای سال زراعی جدید کاملا تامین شده است.
 علیرضا ولی، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری که برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا برای تامین کود مناطق مختلف نقشه‌های خاک‌های ایران را در اختیار دارید؟ گفت:‌ موسسه آب و خاک مسئول تهیه نقشه خاک‌های ایران است و ما کود مورد نیاز هر منطقه را بر اساس آزمایش‌هایی که این موسسه انجام داده است، تامین می‌کنیم.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تحقیقات موسسه آب و خاک نقشه خاک‌های ایران را در اختیار ما قرار می‌دهد و ما بر اساس اقلیم آب و خاک و نیاز موسسه کود مورد نیاز هر منطقه را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در مورد نظارت بر نوع و میزان کود گفت: مسئولیت و نوع مصرف کود بر عهده سازمان ترویج کشاورزی است و این سازمان باید بر روی نوع و میزان مصرف کودها توسط کشاورزان نظارت کند.

تمام کود مورد نیاز سال زراعی جاری تامین شده است

ولی در خصوص تامین نهاده‌های کشاورزی برای سال زراعی جدید اظهار داشت: برای تامین کود مورد نیاز بخش کشاورزی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و حدود 800 هزار تن کود در انبارهای 4 هزار و 500 کارگزار انباشته شده است.
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: الان مشکل ما در زمینه تامین کود تخلیه کودهای موجود در بنادر است زیرا در سال‌های گذشته در رابطه با تامین نهاده‌ها مشکل زیادی داشتیم ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از دغدغه‌های مهم برای کود برطرف شد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال هیچگونه مشکلی برای کود در کشت بهاره و پاییزه نداریم.
ولی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی دولت در کشت و صنعت‌های بزرگ، حمل کود برای مصرف ‌کننده است و این کار هزینه‌ها را برای تولید‌کنندگان کاهش داده است.
وی افزود: مسئولیت کیفی سم با سازمان حفظ نباتات است ولی تامین آن بر عهده بخش خصوصی است و از حدود 350 هزار تن بذر مورد نیاز کشور حدود 70 هزار تن بذر از سوی ما تامین و در انبارهای ما در حال نگهداری و آماده عرضه به کشاورز است.

 

دولت با افزایش قیمت کود مخالف است

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت:‌دولت یازدهم با هر گونه افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی مخالف است و برای سال جاری هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت در کود و بذر ندارد.
وی اظهار داشت: مسئولیت تهیه بذر بر عهده کشاورزان نمونه و بهترین تولید کنندگان است و قیمت بذر بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ولی چون بالا رفتن قیمت بذر به کشاورزان زیان می‌رساند آنها خودشان قیمت را کنترل می‌کنند.

ولی افزود: دولت یازدهم به دنبال حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزی ارگانیک و همچنین حمایت از تولیدکنندگان کودهای عالی و زیستی است.
وی در ادامه به قیمت انواع کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: قیمت هر کیسه 50 کیلویی کود شیمیایی اوره 35 هزار تومان و قیمت هر کیسه کود شیمیایی سوپر فسفات تری 50 هزار تومان است.

ولی اظهار داشت: قیمت هر کیسه کود دی‌آمونیوم فسفات هر کیلو 1100 تومان و هر کیسه 55 کیلویی آن 55 هزار تومان است و همچنین قیمت کود شیمیایی سوپر فسفات ساده هر کیلو 570 تومان و هر کیسه 50 کیلویی 28 هزار و 500 تومان است.
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کود شیمیایی سولفات پتاسیم هر کیلو 1500 و هر کیسه 50 کیلویی آن 55 هزار تومان است، ولی قیمت کودهای آلی و زیستی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.