wheat.jpg

از خودکفایی گندم خبری نیست

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارائه پیشنهاد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی پیش رو به دولت و شورای اقتصاد خبر داد و گفت: در پایان چهار سال آینده (سال 97) تولید گندم به 13 میلیون و 400 هزار تن و واردات آن به یک میلیون و 350 هزار تن می‌رسد.
عباس کشاورز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین و اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی پیش رو چیست؟‌ اظهار کرد: از دو ماه گذشته معاونت زراعت و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی از طریق تعامل با استان‌های مختلف، هزینه تمام شده محصولات کشاورزی گوناگون را استخراج کرده و نهایتا طی جلسات متعدد، نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 93 – 94 به شورای اقتصاد ارائه شد.

وی افزود: نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال بررسی در شورای اقتصاد است و طبق قانون باید این نرخ در شهریور ماه و پیش از آغاز فصل کشت تصویب و ابلاغ شود.

افزایش 47 درصدی خرید تضمینی گندم

کشاورز اعلام کرد:‌ در راستای اجرای سیاست خرید تضمینی از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از شش میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شد در حالی که سال گذشته در همین تاریخ میزان خرید تضمینی گندم حدود چهار میلیون و 300 هزار تن بود؛ بنابراین میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری 47 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به غیر از اجرای مناسب سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان در برخی محصولات مانند گوجه فرنگی نیز که شاهد پایین آمدن شدید قیمت بودیم اقدام به خرید این محصول از کشاورزان کرد به گونه‌ای که هم اکنون نیز گوجه فرنگی از چهار استان گلستان، فارس، خراسان رضوی و اردبیل خریداری می‌شود.

افزایش تولید گندم با کاهش سطح زیر کشت

کشاورز گفت: کشت گندم و جو بیش از 60 درصد عرصه‌های کشاورزی و تولیدات این بخش را شامل می شود و این مساله از نظر فنی درست نیست چرا که در این شرایط علف‌های هرز و بیماری‌هایی بوجود آمده‌اند که قابل کنترل نیستند. همچنین باعث شده عملکرد گندم از حد استاندارد خود پایین‌تر آید.
وی ادامه داد: تولید گندم در هر هکتار به اندازه حدود 2.5 تن گندم هزینه دارد که اگر عملکرد گندم از سه تن بیشتر نشود کشاورزان متضرر می‌شوند؛ بنابراین درصدد هستیم طی برنامه پنج ساله 900 هزار هکتار از سطح مزارع آبی و حدود 400 هزار هکتار از سطح مزارع دیم گندم کاهش یابد اما در کنار آن برای جبران کاهش احتمالی تولید این برنامه را توام با افزایش عملکرد اجرا کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال جاری برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به گونه‌ای اجرا می‌شود تا حدود 150 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم کاهش پیدا کند که این برنامه‌ها به همراه دیگر برنامه‌های جامع تدوین شده که شامل سه برنامه جامع و هشت برنامه محصول محور بوده به استان‌های کشور ابلاغ شده است.
کشاورز افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود حمایت از کشت پاییزه محصولات کشاورزی است؛ به عنوان مثال چغندر را اگر از کشت بهاره را به پاییزه منتقل کنیم تا حدود بسیاری در مصرف آب صرفه جویی می‌شود چرا که تولید این محصول در این شرایط متکی به نزولات آسمانی خواهد شد بنابراین این طرح در هفت استان کشور آغاز شده است.

فعلا از خودکفایی گندم خبری نیست

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که با کاهش سطح زیر کشت گندم توام با افزایش عملکرد آن مشکلی در کاهش تولید این محصول به وجود نیاید به گونه‌ای که متوسط واردات سال قبل در چهار سال آینده به حدود یک و نیم میلیون تن کاهش خواهد یافت و در پایان چهار سال آینده (سال 97) تولید گندم به 13 میلیون و 400 هزار تن و واردات آن به یک میلیون و 350 هزار تن می‌رسد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مساله نظریه آب مجازی در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: خودکفایی در تولید برنج نه در کشور عملی بوده و نه به مصلحت کشور است؛ بنابراین باید موضوع بهره‌وری را به عنوان شاخص در نظر بگیریم و در تولید برنج از کشاورزان حمایت کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: سیاست برای افزایش تولید برنج در کشور این است که کشت برنج در نواحی شمال کشور افزایش یابد و افزایش تولید برنج را با پیگیری سیاست‌های از جمله توسعه کشت ارقام پر محصول، توسعه تکنولوژی‌های جدید مانند ارقام هیبرید و غیره در دستور کار قرار دارد.
کشاورز ادامه داد: بنابراین تولید متوسط برنج در مناطق شمالی کشور می‌تواند تا 65 درصد افزایش یابد و باید در این راستا امکاناتی از جمله مکانیزاسیون نیز توسعه یابد.چرا که اگر بتوانیم ارقام پر محصول موجود را به 70 درصد اراضی شمال کشور توسعه دهیم تولید برنج 30 تا 35 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش تولید چهار محصول اساسی در سال جاری

وی گفت: افزایش تولید چهار محصول اساسی را در حد مقدورات در دستور کار قرار داده وتدارکات آن را فراهم کردیم که شامل گندم،‌جو، دانه‌های روغنی و کشت پاییزه چغندر است به گونه ای که در دانه‌های روغنی تکیه بر کلزا به عنوان یک محصول پاییزه است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از جمله کشت تناوبی با گندم و جو و کشت در اراضی آیش شده پس از برنج در شمال کشور و ... از نظر محدودیت منابع آبی با مشکل مواجه نخواهیم شد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود:در این برنامه همچنین کشت پاییزه چغندر قند که در گذشته تنها در خوزستان انجام می‌شد را در استان‌های گلستان، فارس، ایلام، کرمانشاه و ... در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم آن را برای نخستین بار در 108 هزار هکتار تولید کنیم.

***کاهش نسبی تراز منفی تجاری کشاورزی

کشاورز اعلام کرد:‌ در چهار ماهه نخست امسال تراز تجاری بخش کشاورزی منفی 2.2 میلیارد دلار بوده است که در سال‌های 91 و 92در همین بازه زمان تجاری کشاورزی به ترتیب 2.7 میلیارد دلار و 2.5 میلیارد دلار بوده است اما علیرغم بهبود نسبی تراز منفی تجاری بخش کشاورزی هنوز با برنامه ریزی‌های صورت گرفته فاصله داریم.

ساماندهی تامین کود در آستانه فصل کشت

وی اظهار کرد: طرح ساماندهی کود که در سال گذشته در همین بازه زمانی وضعیت مناسبی نداشت و تدارک دیده نشده بود امسال وضعیت مناسبی را پیدا کرده و مشکلی از نظر تامین کود نداریم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال گذشته جمعا حدود 149 هزار تن کود در انبارها موجود بود که شامل 94 هزار تن کود ازته، 42 هزار تن کود فسفاته و 113 هزار تن کود پتاسه بود در حالی که نیاز بخش کشاورزی برای یک دوره زراعی حداقل چهار میلیون و 200 هزار تن انواع کود شامل 700 هزار تن فسفاته، 400 هزار تن پتاسه و سه میلیون تن انواع کودهای ازته است.
کشاورز ادامه داد: برنامه ریزی‌ها در سال جاری زراعی به گونه‌ای انجام شده که هم اکنون حدود 650 هزار تن انواع کود تامین شده که چند برابر میزان تامین شده درهمین بازه زمانی در سال گذشته است و در ادامه نیز تامین کود ادامه خواهد داشت به گونه‌ای که یک میلیون و700 هزار تن کود اوره و 600 هزار تن کود پتاسه نیز در دست تامین است.
وی با اشاره به گلایه‌های تولیدکنندگان و کشاورزی از کیفیت کودهای توزیع شده در سال گذشته گفت: برنامه ریزی‌های صورت گرفته به گونه ای بوده که کیفیت کودهای توزیع شده ووارداتی با کمک دستگاه های ذیربط افزایش یابد و این درحالی است که دولت از سال گذشته تاکنون هیچ گونه افزایشی قیمت در عرضه کود را اعمال نکرده است.

تامین ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال گذشته با تامین اعتباری بالغ بر 750 میلیارد تومان در قالب تسهیلات با کارمزد 15 درصد ، 12 هزار دستگاه تراکتور و 415 دستگاه انواع کمباین (برای برداشت گندم و جو) و 700 دستگاه کمباین برنج تامین شد که امسال نیز با اعتبار اولیه حدود 800 میلیارد تومان درصددیم تا 300 دستگاه تراکتور باغی، 18 هزار دستگاه انواع کمباین سبک و متوسط، حدود 700 دستگاه کمباین نیمه سنگین و سنگین و ... تامین شود همچنین از هم اکنون کلیه تولیدات کارخانه‌های کمباین سازی و تراکتورسازی خریداری شده و مابقی نیاز کشور از محل واردات تامین خواهد شد.