hen.jpg

حجتی: قیمت نهاده های کشاورزی در دولت یازدهم افزایش نیافته است

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت نهاده های کشاورزی در دولت یازدهم هیچ افزایشی نداشته است و با قیمت ابلاغی دولت قبل به کشاورزان عرضه می شود.
 «محمود حجتی» که برای پاسخ به سوال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان درباره افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و نیز علی ایرانپور نماینده مبارکه مبنی بر بی توجهی این وزارتخانه به تولید محصولات ارگانیک در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافته بود، تاکید کرد که بخش کشاورزی مورد توجه ویژه دولت قرار دارد.وی با یادآوری این که کشاورزان بیشترین زحمات را متقبل می شوند اما کمترین بهره را می برند، بر حمایت ویژه از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به ریسک پذیری بالای بخش کشاورزی و نیز بازه ارزش اقتصادی این محصولات در جریان مسایل اقتصادی اگر از این بخش حمایت نشود، تولیدات کشاورزان کاهش می یابد و این قشر نیز آسیب می بینند.

وزیر جهادکشاورزی با یادآوری این که دولت و مجلس در بحث آب و خاک توجه ویژه ای به بخش کشاورزی دارند، گفت: این حمایت باید در بخش تولید و پس از تولید و بویژه در مسایل مربوط به ریسک پذیری تولیدات کشاورزی نیز اعمال شود زیرا بخش کشاورزی در این دو مقوله مشکلات اساسی و جدی دارد.
حجتی تاکید کرد: نمایندگان مجلس بدانند که دلسوزان نظام و کارگزاران مردم در وزارت جهادکشاورزی عنایت خاصی به پیگیری مسایل کشاورزی داشته و دارند.

وی به سوال نماینده فلاورجان درباره افزایش قیمت نهاده های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه به دنبال این موضوع است که قیمت نهاده های کشاورزی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، حداقلی باشد و کمترین افزایش را داشته باشد اما همه عوامل مربوط به آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: درباره کود کشاورزی باید گفت که قیمت این نهاده از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم افزایش نیافته است و این وزارتخانه با همان قیمتی که در دولت قبل توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده بود، کود در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

حجتی با یادآوری این که وزارت جهادکشاورزی به هر کیسه کود شیمیایی حدود 4 تا 5 هزار تومان یارانه اختصاص می دهد، گفت: برای مثال قیمت کود شیمایی اوره طبق مصوبه دولت قبل هر کیسه 30 هزار و 600 تومان است که با افزودن قیمت های جانبی مانند حمل و نقل به قیمت 35 هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی با یادآوری این که تامین کود، همیشه یکی از معضلات کشاورزان بوده است، اظهار داشت: در یک سال گذشته کمتر جایی بوده که تقاضا برای این نهاده بوده باشد و نتوانسته باشیم کود به کشاورزان عرضه کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون حدود 200 هزار تن اوره و نزدیک 450 هزار تن فسفات قابل عرضه در انبارهای شرکت های وابسته به دولت وجود دارد که قابل عرضه است.
حجتی درباره کاهش ریسک پذیری بخش کشاورزی نیز به نمایندگان مجلس توضیح داد: ریسک و مدیریت ریسک باید در بخش بیمه حل می شد؛ بخش محدودی از ریسک را به رغم همه تلاش هایی که شده و می شود، توانسته ایم در بیمه محصولات کشاورزی اعم از خشکسالی و تگرگ حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: متاسفانه اعتبارات اختصاصی در ردیف مربوط به بیمه محصولات کشاورزی فوق العاده محدود و کارایی آن فوق العاده پایین است و این وزارتخانه مجبور است بقیه اعتبارات مربوط به این بخش را از ردیف های مربوط به حوادث غیرمترقبه اختصاص دهد.
حجتی با یادآوری مکانیسم اداری طولانی برای استفاده از اعتبارات مربوط به حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارات وارده به محصولات کشاورزی اظهار داشت: این اعتبارات ابتدا باید در ستاد حوادث مطرح و پس از تصویب در این ستاد باید از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی به دولت پیشنهاد شود تا پس از تصویب دولت، به این بخش اختصاص یابد.
وی یادآور شد: خوشبختانه تا امروز در چارچوب این مکانیسم نزدیک به هزار میلیارد تومان دولت به مشکلات مربوط به کشاورزان در بخش حوادث غیرمترقبه اختصاص داد ضمن این که حدود 1600 میلیارد تومان نیز در حال طی کردن مراحل تصویبی خود است.
وزیر جهادکشاورزی گفت: خساراتی که در ارتباط با حوادث به کشاورزان و بخش کشاورزی ایجاد شده بیش از 11 هزار میلیارد تومان است که در چنین شرایطی اعتبارات اختصاصی پاسخگو نیست.
حجتی با ارایه اسناد مربوط به پیگیری های صورت گرفته برای حل این مشکل تاکید کرد: دولت مرتب موضوع را دنبال می کنند ولی مشکلات فوق العاده زیاد است و امیدواریم با کمک مجلس این مسایل را حل کرد.

*میزان مصرف کود شیمیایی در ایران از سرانه دنیا کمتر است

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوال علی ایرانپور نماینده مبارکه مبنی بر تولید محصولات سالم و ارگانیک نیز گفت: وظیفه و دغدغه اصلی این وزارتخانه تامین غذای سالم و پیگیری این امر مهم است.
حجتی با ارایه آماری به نمایندگان اظهار داشت: یک درصد از اراضی کشاورزی دنیا را در اختیار داریم ولی سمی که در کشور ما مصرف می شود 0.65 درصد سمی است که در دنیا مصرف می شود یعنی ایران از متوسط سرانه دنیا کمتر سم مصرف می کند.
وی افزود: در دهه 70 خورشیدی ما 40 هزار تن کودشیمیایی مصرف می کردیم که این رقم امروز به 20 هزار تن رسیده است اما هنوز این عدد را بالا می دانیم و برنامه های زیادی داریم که این عدد را کاهش دهیم.
وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: مشکلی که ما داریم «بد مصرف کردن» است که باید با آن مقابله جدی کنیم.
وی با بیان این که این وزارتخانه در حال ایجاد ساز و کارهایی برای مقابله و کنترل بد مصرف کردن کود شیمیایی در کشاورزی است، اظهار داشت: این امر بویژه در محصولاتی چون سیب زمینی و پیاز پیگیری می شود.
حجتی یادآور شد که این وزارتخانه هماهنگی هایی را در دولت بویژه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسه استاندارد برای جلوگیری از «بدمصرف کردن» سموم شیمیایی در کشاورزی داشته است.
وی درباره تولید محصولات ارگانیک در کشور به آمارهای جهانی در این زمینه استناد کرد و گفت: ساز و کارهایی برای تولید این محصولات پیش بینی شده است ضمن این که سطح اختصاص یافته به محصولات ارگانیک در کشور نسبت به متوسط جهانی خوب است.

** افزایش 70 درصدی خرید تضمینی گندم

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دوم توضیحات خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به افزایش 70 درصدی خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: تاکنون 5 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و انتظار می رود بین 7 تا 7.5 میلیون تن گندم دیگر خریداری شود.
حجتی با تاکید بر این که در مدت زمان خدمت من در دولت علیرغم افزایش هزینه ها کود شیمیایی گران نشده است، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی طرح افزایش محصولات کشاروزی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی به دولت تقدیم کرد که در شورای اقتصاد هم به تصویب رسید.
وی با بایان اینکه بخشی از علت کاهش محصولات طبیعی بوده و بخشی از آن هم مربوط به نارسایی در بخش پشتیبانی است اظهار داشت: در زمینه تولید گندم که از اقلام حساس است امروز در مقیاسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میزان خرید تضمینی 70 درصد افزایش یافته است بطوری که در تاریخ 31/4/93، 5 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و انتظار می رود 7 تا 7.5 میلیون تن دیگر از کشاورزان خریداری شود.
حجتی اضافه کرد: طرح افزایش بقیه محصولات کشاورزی و همچنین نحوه حمایت از تامین نهاده ها را دنبال کردیم و در افق 5 یا 10 ساله برنامه افزایش تولید محصولاتی همچون گندم، برنج، جو، شکر، کنجاله، ذرت و پنبه را تصویب کرده ایم که مورد تصویب شورای اقتصاد نیز قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مدیریت ریسک ارضی محصولات از مهمترین مسایلی است که کشاورزان از آن رنج می برند گفت: در این زمینه کشاورز باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد که این امر در دستور کار وزارتخانه بوده است.
به گفته وی بخشی از این حمایت ها الزامات قانونی و خریدهای تضمینی است که در بخش محصولات زراعی در ماه اول بودجه مورد نیاز را از دولت گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث محصولات باغی در 3 سال اخیر خرید تضمینی به تصویب دولت نرسید و امسال بعد از چند سال در این زمینه به دولت برنامه لازم را ارایه کرده ایم که امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد.
حجتی با بیان اینکه خرید تضمینی سایر محصولات نظامات ساختاری خاص خود را دارد گفت: در زمینه قیمت شیر که مشمول خرید تضمینی هم نبود باید نظامی تعریف شود که حساسیت های دولت و همچنین چگونه زنجیره کردن محصول با صنعت دنبال شود.
وی ادامه داد: در میادین میوه و تره بار باید تحول ساختاری در قالب یک برنامه بلند مدت دنبال شود و نمی توان ساختارهای سنتی را یک روزه نوسازی کرد و به نظامات هوشمند تبدیل کرد.
وی همچنین گفت: شب و روز وقت گذاشته ایم که مشکل کشاورزان را که بیشترین زحمت و کمترین دستمزد را دارند حل بکنیم.
وی همچنین با اشاره به برنامه های وزارت جهاد برای عرضه محصولات سالم و ارگانیک گفت: در نظر داریم در برخی از محصولات همچون سیب زمینی و پیاز که احتمال خطر استفاده بیش از حد از کود شیمیایی وجود دارد استاندارد اجباری داشته باشیم.
وی تهیه ابلاغ کد 16 رقمی، بانک اطلاعات محصول سالم کشور، مبارزه بیولوژیک و غیرشمیایی، فرهنگ سازی گسترش محصولات سالم، ارایه مجوز به کلینیک های گیاه پزشکی و همچنین ثبت 29 عامل جدید بیولیوژیک را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در این راستا عنوان کرد.

** کمیسیون کشاورزی: تکلیف قانونی برای استفاده از کودهای زیستی

 محمدمهدی برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی پیش از اظهارات وزیر جهادکشاورزی در صحن علنی مجلس به تشریح دو سوال این دو نماینده و توضیحات کمیسیون کشاورزی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: سوال نماینده مبارکه درباره علت کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در تامین و تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک بود که این سوال با حضور وزیر و سوال کننده در 19 فروردین ماه سال جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برومندی خاطر نشان کرد: بعد از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون، ایرانپور اعلام کرد وزارت جهاد براساس بند «و» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی در سطح مزارع و باغ های کشور و افزایش مصرف اینگونه کودها به 35 درصد کل کودهای مصرفی در پایان برنامه تکلیف قانونی دارد و توضیحات وزیر جهاد در پاسخ به سوال مذکور قانع کننده نمی باشد.
وی در ادامه گفت: اعضای کمیسیون نیز بعد از اظهارات ایرانپور حیطه طرح سوال را ملی عنوان نمودند که این سوال امروز در صحن علنی مطرح شد.

** موسوی لارگانی: بخش کشاورزی آسیب پذیر و نیازمند حمایت جدی است

حجت الاسلام و المسلمین ناصر موسوی لارگانی نیز در توضیح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش شدید نرخ نهاده های کشاورزی گفت: هیچ برنامه ریزی از طرف وزارتخانه برای حل این مشکل وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: بخش کشاورزی در مقایسه با بخش صنعت آسیب پذیرتر و نیازمند حمایت بیشتری است اگر بخش صنعت دچار آسیب شود ممکن است مشکلی ایجاد نشود اما در مورد بخش کشاورزی اینچنین نیست.
وی خطاب به حجتی گفت: شما که وزیر با تجربه ای هستید و یک دوره دیگر هم به عنوان وزیر جهاد انتخاب شده اید رشته شما ارتباطی به جهاد کشاورزی ندارد یکی از مشکلاتی که کشور را تهدید می کند این است که افراد سرجای خود نیستند در متدین و سالم بودن شما شک نداریم اما دلیل نمی شود که بخش مهمی که زندگی ملت به آن بستگی دارد را رها کنیم.

موسوی لارگانی اضافه کرد: از جهادی که در اول انقلاب کار 4 وزارتخانه را انجام می داد فقط نامی بر سردرب وزارتخانه یا ادارات یا سازمان هایی که در استان هاست باقی مانده است و کاری در این وزارتخانه صورت نمی گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: در مدت یک ساله ای که حضرتعالی به عنوان مدیر ارشد وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد گرفته اید چه فعالیت هایی داشته اید؟ اگر قیمت کود شیمیایی افزایش یافته و هزینه تولید بالا رفته شما متولی وزارت جهاد هستید.
وی خاطرنشان کرد: برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه کار کرده اید کاهویی که هزینه تولید هر کلیوی آن برای کشاورز 400 تومان است دلالان 30 تومان آن را خریداری می کنند و در این شرایط چه کسی باید از کشاورز حمایت کند؟

وی با اشاره به پرداخت خسارت به کشاورزان در سال های اخیر گفت: در سال های گذشته از محل خسارت خشکسالی به کشاورزان به ازای هر هکتار 60 هزار تومان دادند در حالی که اگر فقط علف هرز در اراضی پاشیده بودند در هر هزار متر 300 هزار تومان محصول تولید می کردند.
موسوی با طرح این سوال که آیا کشاورزان صدقه خور هستند، گفت: کشاورزی که با عزت زندگی می کرده الان در تنگنا و محرومیت قرار گرفته و به نان شب خود محتاج است.

وی با بیان این که مشکلاتی که در کشور درباره مسائل کشاورزی به وجود آمده باعث ایجاد مشکلات عظیمی برای کشاورزان شده است گفت: برخی ها در مجلس راه افتاده اند و می گویند که نباید کارت بدهیم. دیروز دیداری با وزیر نیرو داشتیم و مسائل خود را با وی مطرح کردیم. چیت چیان توپ را در زمین وزیر جهاد می اندازد و می گوید وزارت جهاد هنوز آبیاری را اصلاح نکرده است تا بتوانیم از افزایش مصرف آب جلوگیری کنیم.
موسوی لارگانی تصریح کرد: وقتی پیش وزیر کشاورزی می رویم وی مشکلات را گردن وزیر نیرو یا نفت می اندازد. باید یک برنامه ریزی دقیق شود تا کشاورزان که غذای کشور را تهیه می کنند دچار مشکلات نشوند زیرا این موضوع احتیاجی به مذاکره با 1+5 یا نظر آمریکا ندارد و مسائلی است که باید در داخل کشور حل شود.

نماینده فلاورجان خاطرنشان کرد: باید مدیریت کشاورزی کشور اصلاح شود یعنی افرادی در راس کار قرارگیرند که مشکلات کشور را حل کنند. این که ما طرح بدهیم و پس بگیریم و در سوال نماینده نیز مطرح شود و وزیر پاسخ دهد که ما چنین کارهایی را در دست اقدام داریم، از شما دو روزه نخواسته ایم که این مشکلات حل شود.
وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک سال است که وزارت جهاد را در دست دارید. در بحث گندم هزینه بالای تولید و قیمت تضمینی که شما اعلام کرده اید کفاف کشاورزان را نمی دهد. در سال گذشته جو از گندم گران تر بود پس کشاورز با چه امیدی گندم تولید کند و شما آن را نخرید پس مجبور می شود آن را به عراق بفروشد.

وی از وزیر جهاد کشاورزی خواست که پاسخ های خود را توجیه نکند و صادقانه به مردم و کشاورزان اعلام کند که چه برنامه ای برای حل مشکل نهاده کشاورزی دارد و گفت: در بحث ناظران کشاورزی شما مصوبه مجلس را اجرا نکرده اید و درباره تعیین تکلیف چاه های کشاورزی و نبود گازوئیل هنوز کشاورزان دارای مشکلات فراوانی هستند یعنی باغات کشاورزان با 50 سال قدمت در شرق و غرب اصفهان در حال نابودی است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: درباره ترویج نیز قوانین مختلفی وجود دارد اما وزارت جهاد تنها به برگزاری یکسری همایش ها اکتفا کرده است و به کشاورزان و مردم هنوز آموزش های لازم برای جایگزینی کود شیمیایی به جای مواد مغذی را نداده اید.
موسوی لارگانی ادامه داد: مشکل کشاورزی فقط در شهر اصفهان، فلاورجان، استان های فارس، لرستان، زنجان، چهار محال و بختیاری و گیلان نیست بلکه تمامی استان های کشور مشکل دارند.
پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین سیدناصر موسوی لارگانی، علی لاریجانی رییس مجلس از وی نظرش را درباره قانع شدن یا نشدن پرسید که موسوی لارگانی پاسخ داد که قانع نشده است.

سپس رییس مجلس شورای اسلامی از علی ایرانپور نیز درباره قانع شدن یا نشدن خود درباره سوالش از وزیر جهاد کشاورزی پرسید که ایرانپور گفت که من قانع نشده ام اما هیات رییسه هم تخلف کرده چون سوال من با سوال موسوی لارگانی متفاوت بود اما هیات رییسه آن را تجمیع کرد.
لاریجانی پاسخ داد که هیات رییسه هیچ تخلفی انجام نداده و سوال ایرانپور را دوباره قرائت کرد و گفت: در زیر سوال شما 5 دلیل وجود دارد که این دلیل با دلایل نماینده فلاورجان یکی است به همین دلیل این دو سوال تجمیع شده است.

رییس مجلس سپس از ایرانپور نظرش را درباره از قانع شدن یا نشدن از پاسخ های وزیر کشاورزی پرسید که وی گفت: از صحبت های محمود حجتی قانع نشده است.
لاریجانی سپس از نمایندگان خواست در صندلی های خود برای اظهارنظر درباره پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قرارگیرند و آرای موافق خود با پاسخ های وزیر جهاد را به صورت موافقت و آرای مخالف خود با پاسخ های حجتی را به صورت مخالف ابراز کنند.
در نهایت نمایندگان از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شدند.