hen.jpg

پیش‌بینی تشکیل صندوق توسعه کشت دانه‌های روغنی در نیمه نخست امسال

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

برداشت 10 هزار تن کلزا و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان؛امید می‌رود با تشکیل هرچه سریع‌تر صندوق توسعه کشت دانه‌های روغنی، شاهد مشکلاتی که در خرید تضمینی محصولاتی چون کلزا هستیم، نباشیم؛ زیرا این امر باعث دلسردی کشاورزان خواهد شد.
معاون دانه‌های روغنی تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی با اعلام این خبر گفت: صندوق حمایت از توسعه و کشت دانه‌های روغنی ازجمله مؤسسه‌های عمومی محسوب می‌شود که 40 درصد سهام آن دولتی و 60 درصد آن در اختیار بخش خصوصی شامل تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قرار دارد.شاهپور شکاری افزود: بخش دولتی آن در اختیار شرکت مادرتخصصی خدمات حمایتی کشاورزی است و در این راستا مواضع دولت از طریق این شرکت اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این صندوق حمایتی، علاوه بر دانه‌های روغنی، پنبه و به‌تازگی زیتون جزء محصولات تحت پوشش قرار گرفته و بدین ترتیب امید می‌رود که اثرات مثبت آن به‌زودی مشخص شود.
شکاری ادامه داد: روز گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سرانجام با کلیات تشکیل این صندوق موافقت کرد که امید می‌رود هرچه سریع‌تر به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.
وی اظهار امیدواری کرد که در نیمه نخست سال جاری، اقدامات دولتی آن به اتمام برسد و برای تشکیل هرچه سریع‌تر آن اقدامات لازم انجام شود

نقدینگی لازم برای خرید تضمینی کلزا تأمین نشده است
معاون دانه‌های روغنی تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: در حال حاضر خرید دانه‌های روغنی با مشکل روبه‌رو است، زیرا نقدینگی لازم برای خرید تضمینی وجود ندارد که امید می‌رود با ایجاد چنین صندوقی، مشکلات این بخش اندکی مرتفع شود
شکاری از آغاز خرید تضمینی کلزا خبر داد و تأکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور مباشرت خرید این دانه روغنی را بر عهده دارد، اما هنوز نقدینگی لازم برای آن تأمین نشده است.
وی اظهار داشت: تاکنون حدود 10 هزار تن برداشت دانه روغنی کلزا از استان‌های ایلام، فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان خریداری شده که برای پرداخت مطالبات کشاورزان، قول مساعد داده شده است
شکاری همچنین گفت: اگر پرداخت مطالبات با وقفه‌های طولانی همراه شود، انگیزه کلزاکاران کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های آینده شاهد کاهش سطح زیر کشت این محصول خواهیم بود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر برای ایجاد صندوق فوق، اقداماتی انجام شود و اعتبارات مورد نیاز این بخش نیز تأمین شود تا بخش دانه‌های روغنی با مشکلات کمتری روبه‌رو باشد.