ترخیص دانه به دانه کشتی‌ها، راه‌حل بحران نهاده‌های کشور نیست

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

ترخیص دانه به دانه محموله‌های کشتی حاوی نهاده‌های دامی راه‌حل مشکل تنظیم بازار داخلی طی کوتاه‌مدت نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در حالی از 26 کشتی موجود در بنادر جنوبی کشور تاکنون چهار کشتی ترخیص شدند که ترخیص دانه به دانه محموله‌های کشتی و تخلیه بار آنها نمی‌تواند راه‌حل بحران موجود در کشور باشد.
هدایت‌اله میرمرادزهی افزود: هرچند جلسات فشرده‌ای میان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای حل مشکلات تولید و تأمین نقدینگی برگزار شده، اما به‌نظر نمی‌رسد با سرعتی که برای ترخیص محموله‌های کشتی دیده می‌شود، بتوان مشکلات را طی 100 روز تعیین تکلیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: چندین ماه است که کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی روی آب‌های کشور سرگردان است، این در حالی است که بر اساس آمار و اطلاعات منتشرشده یک میلیون و 200 هزار تن کنجاله سویا، ذرت و جوی دامی از کشورهای صربستان، رومانی، اوکراین، برزیل و آرژانتین به‌منظور تنظیم بازار نهاده‌های طیور و دامی کشور وارد شده، اما عدم توزیع آنها باعث افزایش قیمت محصولات پروتئینی به‌ویژه مرغ تا مرز هفت‌هزار تومان شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییر ارز مرجع و تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای تزریق اعتبار لازم به‌منظور تخلیه محموله 26 کشتی موجود در بنادر، تصمیم‌گیری که باید از مشمولیت زمان خارج شده و به‌صورت ضرب‌العجل اجرایی شود تا بتواند از بروز بحران در داخل کشور جلوگیری کند.

میرمرادزهی در پایان با اشاره به پنج میلیون و 646 هزار دلار هزینه دموراژ کشتی‌های معطل روی آب‌های خلیج فارس تصریح کرد: هرچند این هزینه با توجه به کسری موجود در بودجه کشور قابل توجه است، اما اگر برای آن تصمیم‌گیری عاجلی صورت نگیرد، به مراتب هزینه‌های بیشتری به اقتصاد کلان کشور تحمیل خواهد کرد.